עשה זאת בעצמך נכון

לפני כמה חודשים כתבתי מאמר “הטיעון כנגד עשה זאת בעצמך”, חוץ מכמה אנשים שהרגזתי המגמה לא השתנתה מדי וגם לא ציפיתי שהמגמה תשתנה בגלל פוסט אחד שכתבתי. ובכל זאת, אם אתם עושים זאת בעצמכם, עשו זאת באחריות ובחוכמה.

המצב הכלכלי של התעשייה שלנו עוד לא התאושש לכדי כך שנוכל לשכור את שירותם של בעלי מקצוע עם התמחויות ספציפיות, ועל כן אנחנו נדרשים להיות בעלי המקצוע של עצמנו. אבל האם אנחנו עושים את זה נכון? הנה הדריך המלא “עשה זאת בעצמך נכון”. ואם בכל זאת יש לכם שאלות, אני מספק שירותי ייעוץ אסטרטגי בדיוק בשביל לעזור לכם לעלות על המסלול הנכון לכם.

האם אני יודע/ת מה אני צריך/ה לעשות?

אמנים רבים מדי מגיעים אלי אחרי שהם פרסמו שיר ביוטיוב ושואלים אותי איך הם מעלים אותו לספוטיפיי, מגישים לי שיר להפצה בלי גרפיקה או שבוע אחרי השחרור לשאלות על קידום ממומן ויש עוד דוגמאות רבות. עם קצת מחשבה מקדימה והבנה של רשימת המשימות הנדרשת יכלו לחסוך לעצמם הרבה כאב ולהגיע לתוצאות הרבה יותר טובות.

רשימת משימות

פרקו את המשימה הגדולה לכמה שיותר משימות קטנות, זה יעזור לכם להבין לפרטי פרטים בדיוק מה אתם צריכים לעשות, לכמת את המשימות ואת הזמן הנדרש להשקיע ובאופן מנוגד לאינטואיציה מוריד את מפלס החרדה בבערך חצי. בואו ננסה לקחת משימה גדולה ולפרק אותה למספר משימות קטנות (שכמובן כל אחת מהן יכולה להתפרק למשימות קטנות נוספות).

הפצת מוזיקה למדיה:

מילה גדולה ומפחידה לכל הדעות, אמנים רבים נלחצים מהמעמד ופעמים רבות בצדק, צריך לדעת הרבה מאוד דברים מעשיים כדי לעשות את זה בעצמך נכון.

  1. קבלת המאסטר או הפקת המאסטר אם אתם עושים את זה בעצמכם.
  2. יצירת קשר עם מפיצים לקבל הצעות מחיר ותנאים להפצה.
  3. הכנת גרפיקה לסינגל – בגודל 3000*3000.
  4. הכנת רשימת תפוצה של מיילים רלוונטים לסינגל שלכם (שדרנים, בלוגרים ומבקרי מוזיקה).
  5. הכנת קומוניקט לסינגל החדש + קובץ נפרד עם מילים וכל הקרדיטים.
  6. קביעת הופעות לקידום הסינגל.
  7. קביעת מועד שחרור ושליחת החומרים להפצה דרך המפיץ שבחרתם.
  8. במידה ויש לכם את התקציב רכשו לינקטון שישוחרר בתאריך ההפצה שלכם.
  9. הכינו פיצ’ לספוטיפיי ואפל מיוזיק – כשבוע לפני השחרור.
  10. הכינו את הקליפים ביוטיוב ובפייסבוק מתוזמנים ליום השחרור.
  11. הכינו פוטסים וסטורים שמכינים את הקהל ליום השחרור של השיר.
  12. הכינו טיוטאת מיילים לשליחה לשדרנים שאספתם כבר.
  13. הכינו קמפיינים ממומנים שיקפצו לפעולה עם השחרור של השירים.
  14. פנו את יום השחרור לשליחת הודעות ומיילים.

כל אלו מהווים רשימת משימות חלקית מהדברים שצריך לעשות בשחרור המוזיקה. ובכל זאת כבר מתוך הרשימה אפשר לקבל תמונת מצב של כמות המשימות והזמן שעלי להשקיע בשביל לשחרר את השיר שלי. כל משימה יכולה להתפרק לשתים או יותר משימות קטנות יותר, וכלל שתרדו לרזולוציה יותר קטנה כך יהיה לכם יותר קל לבצע את המטרה הגדולה – שחרור השיר לאוויר.

לדבר את הז’רגון

אחד הפקטורים שמונעים מכם לעשות את זה בעצמכם נכון, זה הז’רגון. לכל תחום ולכל תעשייה יש ז’רגון מקצועי – אנחנו יודעים לדבר טוב מאוד את הז’רגון של המוזיקאים, אבל האם אנחנו יודעים לדבר וידאו קליפים? קידום ממומן? גרפיקה? פיקסלים? חשוב לדעת את המושגים וחשוב לדעת שיש מושגים חופפים.

קחו לדוגמה את המושג “מאסטר” – רק בתעשיית המוזיקה זה אומר שני דברים שונים (מצד אחד תהליך המאסטר שמתאים את השיר להאזנה בכל הפלטפורמות, מצד השני מאסטר זה בעלות על ההקלטה) ואם מגיעים לתחומים נוספים יש לזה עוד משמעויות – מאסטר בוידאו קליפ אומר צילום של הלהקה או הזמר מנגנים או שרים את השיר בסינק מול המצלמה.

דוגמה נוספת וחשובה היא “פיקסל” שבתחום הגרפיקה והוידאו היא יחידת מידה של רזולוציה (ועוד דברים שלא ניכנס אליהם) ובתחום הקידום הממומן זה קוד של פייסבוק ששותלים בדף הנחיתה שלך כדי לעקוב אחרי מכירות והמרות מהרשתות החברתיות.

אז כמו שאמרתי ז’רגון הוא דבר שמאוד מאוד חשוב להכיר ולהיות בקיא בהם, עושים דברים בעצמכם? דברו עם חברים שמתעסקים בתחומים הנ”ל כדי להבין אילו מושגים חשוב שתכירו ומה הם אומרים. עשו רשימה של תחומים ומושגי מפתח מתוכם – זה ממש כמו ללמוד שפה חדשה.

לדעת את הדרישות

לדבר את הז’רגון זה לא מספיק, צריך לדעת מה נדרש בכל תחום. אני יודע שזה נשמע נורא מובן מאליו אבל באמת שכמות האמנים שמגיעים אלי עם חומרים לא מתאימים למה שהם רוצים לעשות היא בלתי נתפסת.

לדוגמה, הגרפיקה שפייסבוק דורשים משתנה כמעט בכל שנה – גרפיקאי טוב יודע לעקוב אחרי ההתפחויות האלו ולייצר לכם מוצרים מותאמים לדרישות הנוכחיות של פייסבוק/אינסטגרם וכיוב’, אבל אתם עושים את זה בעצמכם, חבל שהתמונה שהעלתם תיחתך כי אתם לא יודעים מה הדרישות של המערכת.

דוגמה נוספת היא הגשות לפסטיבלים, קולות קוראים ובקשות תמיכה. לאחרונה ניהלתי אומנויתית ועדה כזאת של קול קורא ואני חייב לציין שבערך שליש מההגשות, מסיבות כאלו ואחרות לא עמדו בתנאי הסף – אל סתם תגישו הגשות, תקראו את תנאי הסף – עומדים? יופי תגישו, לא עומדים? עכשיו אתם יודעים מה הדרישות, עכשיו אתם יכולים לעבוד כדי לעמוד בהם או להגיש בשנה הבאה.

דוגמה אחרונה – אתם יודעים איך להוציא את התזמון של השיר שלכם? זה לא מספיק מה שהנגן כותב, הנגן מעגל למעלה או למטה, צריך לפתוח את המאפיינים של הקובץ – במטאדטא רשום מה התזמון המדויק של השיר. יש שירים שפשוט נתקלים בשגיאות או שבכלל לא עולים לאוויר כי התזמון הרשום לא מתאים לתזמון של השיר – פאדיחה כזאת יכולה לחרבן יום שחרור רק כי לא ידעתם איך לבדוק תזמון נכון.

לדעת מה הדרישות חוסך לכם ולכול המוערבים בדבר המון המון זמן!

את/ה עושה זאת בעצמך נכון? תבדוק את זה

במקרים רבים הצורך לעשות דברים שלא מרגישים לנו טבעי כמו קידום, יחצ גרפיקה, הפצה גורם לזה שנעשה משהו ונשאיר אותו בצד ולא ניגע בו. קומוניקט לא שלם לא מספיק קוהרנטי ללא פרטי קשר או עיצוב עמוד יכול למצוא את דרכו לשדרן שרק ירפרף ויעשה הבא כי זה לא עומד בדרישות.

מצאו חבר או חברה, או אפילו כמה, שלחו להם את החומרים, שמעו את דעתם ותשקיעו בלתקן את ההערות שלהם – כן זה לא נוח וזה גורם להתכווצות בבטן, אבל זה עדיף מאשר שהראשון שיראה את החומר חוץ ממך יהיה אותו שדרן.

יעד הוא פעולה אקטיבית

הנקודה האחרונה שאני רוצה לגעת בה היא היעדים, כשאנחנו מציבים יעדים חשוב מאוד שהיעדים יהיו ריאלים, יעדים אקטיבים, וכאלו שאתה שולט בהם, יעדים שאינם כאלו מועדים לעוגמת נפש ואכזבה עצמית. יעד פאסיבי לדוגמה של 25,000 צפיות או האזנות אורגניות לשיר, הוא לא יעד ריאלי לא בגלל שאין לך יכולת להביא כמות כזאת של צפיות, אלא כי יש ביעד הזה הרבה מאוד גורמים שאינם בשליטתך ואין לך אפשרות לצפות אותם.

לדוגמה, יעד לא ריאלי – שהשיר יושמע בגלגל”צ עשר פעמים בחודש הראשון, לעומת זאת, יעד ריאלי שאתה יכול לשלוט בו הוא לשלוח מייל לכל שדרן ועורך בגלגלצ שאתה יכול למצוא. אין לך שליטה על הבחירות של עורכי גלגלצ אבל יש לך שליטה על המיילים שאתה שולח.

יעד הוא פעולה או קובץ פעולות אקטיביות שעושים ומגיעים אליהם, לא תוצאה שמנסים להשיג.

אחרית דבר – עשה זאת בעצמך נכון.

אני מקווה שמאמר צנוע זה עוזר לכם לעשות סדר בכל מה שקשור ללעשות את הדברים בעצמכם, זו משימה קשה ומתישה לעשות את הדברים לבד ואני מאחל לכם בהצלחה גדולה. כמובן שיש עוד המון מה להגיד בנושא אבל אני מרגיש שאלו ארבעת הנקודות שהכי קריטי לאמנים עצמאים לשים לב אליהם כשהם ניגשים לעבודה עצמית.

זקוקים לעזרה והכוונה? אני כאן כדי לסדר לכם את הראש עם ייעוץ אסטרטגי, צרו קשר כאן או בנייד

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content