קידום עצמי, לא מה שחשבתם

או למה מוזיקאים לא אוהבים מיזמים שיתופיים

למעלה משנתיים שאני מתעסק באופן אקטיבי בקידום מוזיקאים ומוזיקאיות, פיתוח קהילתי והזרמת תקציבים לפרויקטים בעולם המוזיקה בירושלים ובכלל. הייתי ממקימי צלילים איגוד המוזיקאים, ממקימי אממ”י קהילת המוזיקאים בירושלים. ופעם אחר פעם אני נתקל באמירה “זה ממש מבורך מה שאתם עושים, אבל זה לא בשבילי”, אם זה לא בפה מלא, זה ברגליים. כי אני הקזתי דם כדי לגרום לקהילות האלו לקום על הרגליים. אז למה זה משהו כל כך לא שגרתי בנוף? למה זה משהו שמוזיקאים ומוזיקאיות רבים נרתעים ממנו?

כדי להגיע למלוא הפוטנציאל של כל אחד ואחת מכם, אמנים, מוזיקאים ובכלל, נדרש שינוי בהלך המחשבה מהאישי לקולקטיבי. את המאמר אני מקדיש כדי להסביר למה זה, ולמה קידום עצמי דורש קידום של הכלל.

שלוש סיבות למה אנחנו מעדיפים קידום עצמי

מתוך התבוננות שאני עושה בעבודתי בשנים האחרונות אני רוצה לחלוק איתכם כמה מחשבות וממצאים שיש לי:

  1. החלום האמריקאי – אני חושב שזה הגורם הראשון למה אנחנו מעדיפים לעבוד לבד, מגיל אפס דוחפים לנו בכפית שאם נעבוד קשה ונתמיד בדרך שלנו, אנחנו נעשה את זה ונצליח. מספרים לנו על אמני על שהצליחו לבד, ועל מולטי מיליארדרים שהצליחו לבד, כשרוניים ככל שיהיו (והם בהחלט כשרוניים) משמיטים לנו את כל המסביב, המעטפת, התמיכה, הכסף, המקפצה והמזל הרב שהיה להם.
  2. מה האינטרס שלך? בצדק אולי, אנחנו קודם כל חשדנים כלפי מי שבא “לטובתי” מה הוא רוצה ממני? מה הוא ייקח ממני? הראייה הזאת במקרים רבים מונעת מאיתנו לראות שלמרות שיש אינטרסים, כמו בכל דבר, לפעמים הוא משותף.
  3. חשיבות עצמית יתרה – יש לנו נטייה לחשוב על עצמנו יותר ממה שאנחנו, ולפעמים זה מוביל לזה שאם נהיה מזוהים בקולקטיב, אנחנו חושבים שזה יוריד מהערך העצמי שלנו, לדעתי זה פחד לא מבוסס שבסוף משאיר אנשים פשוט לבד. אם הערך העצמי שלך מבוסס הוא יכול להיות חלק בקבוצה מבלי להתמסמס.

מה קולקטיב יכול לתת לנו

בשלב הזה אני אתן דוגמאות מעשיות מתוך פרויקטים שיזמתי והפקתי בשנים האחרונות כדי לתת דוגמה לאיך פעילות משותפת יכולה לעזור לכולנו.

ארטישואוקייס ירושלמי – זה פשוט יותר זול ביחד

להפיק זה עסק יקר, אבל יותר זול להפיק 3 לייבסשנים מאשר אחד. כך הפקנו (ובקרוב נפיק עוד כמה) 3 לייבסשנים ביום אחד, עם צלם אחד, מקום אחד וטכנאי אחד, ובאופן אובייקטיבי זה פשוט יותר זול – אנשים מוכנים לתת מחיר יותר טוב על יום עבודה אחד ארוך מאשר על שלושה ימי עבודה נפרדים, זה פשוט יותר חכם ככה. ביחד יש לנו כח קניה והשפעה גדולים יותר, ספקים מוכנים לתת הנחה לקבוצות גדולות של אנשים כי הם יודעים שכך הם יביאו יותר תנועה לעסק שלהם וירוויחו יותר באופן כללי גם אם כל עסקה יוצאת קצת יותר זולה.

אתר אממ”י – כוחנו במספרים

הקמנו אתר חדש, שמרכז לתוכו בפוטנציאל מאות הופעות בכל שבוע, אלפי אמנים עם אינדקס ברור וקריא שקהל יכול פשוט להיכנס ולראות איזה הופעה יש היום בירושלים, איפה היא נמצאת וכמה היא עולה. כל אחד מאיתנו לבד יכול לנסות לעשות קידום עצמי, אפילו גופים גדולים ומועדוני הופעות מתקשים לקדם ולפרסם את האירועים שלהם באופן עצמי, אני לא זוכר מתי הפעם האחרונה (והייתי בהמון הופעות בשנים האחרונות) שהיו סולד אאוט.

לכן פלטפורמה כזאת חדשה היא רעיון שיכול לעזור לקדם את כל האקוסיסטם – הבעיה היא לא שאין קהל, הבעיה היא שהקהל לא יודע איך למצוא אותך, ורק אתר עם אינדקס מאוד מאוד רחב עם הרבה תוכן ואירועים יכול לקפוץ לאנשים בחיפוש בגוגל ובפיד בפייסבוק באופנים שאף אחד מאיתנו לבד לא מסוגל.

העניין – האתר עובד רק אם יש בו מספיק משתמשים.

כנס המוזיקאים בירושלים – דרישת משאבים ושיתוף ידע

לכנס המוזיקאים אני מייחס שתי קטגוריות.

דרישת משאבים – יש הרבה צרכים למוזיקאים, צורך אחד וגדול מאוד הוא ידע, אנחנו צריכים לדעת איך לעשות את העבודה שלנו, כל מה שמעבר למוזיקה הכוונה. אז באנו ודרשנו, הצלחנו לשכנע את צלילים איגוד המוזיקאים ואת עיריית ירושלים וגופים נוספים לשים ממיטב כספם כדי לגרום לחלום הזה לקרות. יזמים פרטיים בעבר עשו דברים דומים, אך ללא התמיכה הכלכלית שזכינו לה בכנס שהפקנו בחודש מאי.

שיתוף ידע – אין עוד קהילות בעולם שמתעסקות בשיתוף ידע, ידע נתפס בתעשייה כדבר אקסקלוסיבי שחייבים לאגור. לדוגמה כאשר אני מדבר עם פרומוטרים ואנשי תעשייה מחו”ל על כך שבקהילת אממ”י אנחנו משתפים ידע ביד רחבה, בהרצאות בשאלות ובכנסים, הדבר הזה כמעט בלתי נתפס בשבילם והם מתלהבים מאוד לשמוע את זה. ככל שיש יותר אנשים בלופ, כך יש יותר ידע וככל שיש יותר ידע שמסתובב בקהילה כך אנחנו יודעים יותר ועובדים טוב יותר ונכון יותר לכיוון המטרות שלנו.

קונסולה – שיתופי פעולה בלתי צפויים

חלק בלתי נפרד מהיצירה שלנו היא היצירה המשותפת, בפרויקט קונסולה הצלחנו להפגיש עשרות אומנים ומעבר ליצירות המעולות שנכתבו והוקלטו, נוצרו גם הרבה מאוד חיבורים שלא היו מצליחים להיווצר ללא הבמה לשיתוף פעולה, כמו השיר שרלוק שהפקתי למיכאל גריילסאמר.

צלילים – איגוד עובדים זה טוב לכולנו

דוגמה אחרונה שאתן היום זה איגוד העובדים שהקמנו, צלילים. דוגמה חשובה ומשמעותית לכך שכאשר מתאגדים במספרים, אפשר להשפיע אפילו על תהליכים פרלמנטרים – כמו המערובות הנוכחית של האיגוד בהעברת התיקון לחוק התמלוגים.

אחרית דבר, מה אני רוצה ממך?

אני רואה הרבה אנשים שמוותרים על הזדמנויות, על הטבות, תנאים ועל קידום בגלל מגוון הסיבות שציינתי למעלה, ואני חושב שזה מטומטם. זה מאוד פשוט, אני רוצה שנפסיק לפחד מהתאגדויות, שנפסיק לומר שאין לנו זמן לזה או שזה לא בשבילנו, שנעשה דברים ביחד כי זה בסוף מיטיב עם כולנו, אני רואה את הניצנים של הביחד הזה בעשייה שלנו באממ”י ובצלילים, אז אני מזמין אתכם להצטרף, ליזום ולתת מעצמך כדי שזה גם יחזור אליך. אני מזמין אתכם לפתוח התאגדויות וקהילות בכל מקום שאתם נמצאים, כוחנו באיחוד.

כאן מצטרפים לצלילים

כאן נרשמים לאתר אממ”י | כאן מצטרפים לפייסבוק | כאן מצטרפים לוואטסאפ

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content