איך להפיק פודקאסט? מדריך פשוט וקוהרנטי לפודקאסטר חלק 2

ברוכים השבים לחלק השני של המדריך הפשוט והקוהרנטי לפודקאסטר! איך להפיק פודקאסט? תכף תגלו. אם עוד לא ביקרתם בחלק הראשון אני ממליץ בחום להגיע לשם קודם ולקרוא על השימוש בחלל הבייתי ועל איזה ציוד אתם צריכים כדי להתחיל לרוץ.

במקרה שאתם זקוקים לעוד דחיפה ויחס אישי, קבעו איתי שיעור פודקאסט! או השאירו פרטים ואחזור אליכם.

    עכשיו נצלול ישר פנימה

    מחשב ותוכנה להקלטה ועריכה

    נתחיל במחשב כי זה נשמע כמו העניין הכי גדול אבל בדרך כלל אין צורך שתקנו מחשב חדש בשביל להתחיל לעבוד, כל מחשב שנקנה בחמש השנים האחרונות, נייח או נייד יוכל לסחוב בלי בעיה מיוחדת את תוכנות עריכת הסאונד בשביל להקליט פודקאסט.

    תוכנת הקלטת ועריכה לפודקאסט

    יש שלל תוכנות עריכה בעולם, ואם להיות מאוד כנה אז בשביל צרכי הפודקאסט אין הבדלים מהותיים בין התוכנות השונות וזה בעיקר עניין של נוחות, חוויית משתמש וכמובן – עלות. אז הנה כמה אפשרויות להקלטה ועריכה:

    1. audacity – תוכנה חינמית אבל לא מאוד נוחה לשימוש או אינטואיטיבית, אין לה פלאגינים מובנים טובים לעריכת שמע ובאופן כללי אני לא ממליץ אבל כן שם את האופציה למי שחסרי תקציב לחלוטין.
    2. Cubase – אחת התוכנות המובילות בשוק יחסית נוחה לשימוש והבנה עם פלאגינים מובנים נוחים לשימוש והבנה. מחיר נע בין 100$ לגרסת elements ועד ל600$ לגרסת pro – לכם גרסת האלמנטס תספיק
    3. Pro tools – גם זו תוכנה מובילה בשוק ומומלצת מאוד, מודל התשלום שלה הוא על בסיס תשלום שנתי/חודשי שמתחיל מ100$ לשנה לתוכנית הבסיס ועד ל600$ לגרסת הפרו – מבחינת ערך פר שקל – עדיף ללכת עם קיובייס כי באותו מחיר אתם פשוט רוכשים את המוצר לתמיד.
    4. Adobe Audition – אני חושב שזו האופציה העדיפה במידה ואתם עובדים עם יישומים נוספים של אדובי. היא אמנם טיפה פחות אינטואיטיבית מאשר קיובייס או פרו טולס, אבל מי שעובד עם תוכנות נוספות של אדובי יבין מהר מאוד מה הולך לאן. יש בתוכנה התממשקות מהירה לכל מוצרי אדובי כך שאם אתם עובדים עם וידאו בפודקאסט אז בכלל התממשקות מלאה לפרימייר עושה חיים קלים. גם זו תוכנה בתשלום חודשי, 74 שקלים בחודש לתוכנה בלבד ו185 שקלים בחודש עם גישה לכל אפליקציות אדובי.

    כיוון פרמטרים לפני ההקלטה

    בדקו שהתוכנה שלכם מכוונת לפרמטרים הנכונים כדי לעבוד בצורה החלקה והטובה ביותר, ברוב התוכנות הפרמטרים האלו נמצאים בתפריט ה settings/preferences.

    • Audio In/Out – בדיוק מה שזה נשמע – בדקו שהכניסות והיציאות לכרטיס הקול מוגדרות היטב בתוכנה.
    • Sample rate – מהירות דגימה, אתם רוצים להקליט ב44,100hz או ב48,000 hz – אין לכם צורך בעבודה במהירות דגימה גבוה יותר, ופחות מיזה זה לא טוב.
    • buffer size – בגדול כמה כוח עיבוד התוכנה לוקחת, ככל שהבאפר סייז גדול יותר כך הוא לוקח פחות כח עיבוד ומגדיל את הlatency (דיליי של הצליל בין ההפקה שלו ועד שאתם שומעים אותו באוזניות/רמקולים) – אתם רוצים לעבוד על באפר סייז נוח של 128-256 – אך אם המחשב לא סוחב תאלצו להעלות את זה ל512-1024 ויותר מיזה.
    • bit-depth – אתם רוצים לעבוד על 24bit או על 32bit – ככל שתעלו את הפרמטרים יותר כך תקחו מהמחשב שלכם יותר אנרגיה, 24/32 זה המקום הטוב באמצע שכל המחשבים יודעים לעבוד איתם.
    • channel input/output – וודאו שכל ערוץ הקלטה מוזן על ידי המיקרופון הנכון – בלחיצה על הערוץ תוכלו לראות איזה מיקרופון הוא מקבל ולאן הוא יוצא.

    שקט, מקליטים!

    כל הפרמטרים במקומם, עכשיו צריך לבדוק את הפרמטרים של ההקלטה, חברו את המיקרופונים עם כבלי XRL לכרטיס הקול וטפחו קלות על המיקרופון כדי לראות אם הכרטיס מקבל את הצליל ומדליק בדרך כלל נורה ירוקה/צהובה בסמוך לכניסה הפיזית של המיקרופון. אם נדלקת נורה אדומה כאשר אתם מדברים זה סימן לא טוב – תכף נגיע לזה.

    עדיף שיהיה לכם נוח בהקלטה מאשר לקבל את “הסאונד המושלם” – שבו בנוח במקום שאתם רוצים להקליט בו והביאו את המיקרופון אליכם ולא להיפך. במקרים רבים שמים את המיקרופון על שולחן והדובר צריך להישען מעט קדימה כדי לדבר, הדבר הזה מסתכם בסאונד לא אחיד משום שהדובר נע במקומו קדימה ואחורה כדי לדבר. הביאו את המיקרופון אל הדובר ולא להיפך.

    למי שמארחים – חשוב להתמקם בצורה כזאת שתאפשר לכם קשר עין מצד אחד ומצד שני שעדיין המיקרופונים נמצאים מול הפה, ראיתי בכמה מקומות אנשים שצריכים להסית את המבט כדי לדבר עם מי שלצידם ולכן לא מפנים את הפה למיקרופון, חבל.

    וודאו כי המיקרופון ישר מול הפה וקרוב אליו (כחצי ס”מ מהפה) – המיקרופון קולט את מה שממולו וקצת ממה שבצדדיו, ככל שמקור הסאונד יהיה קרוב יותר אליו כך הוא יקלוט יותר ממנו ופחות מהחדר, אם מקור הצליל רחוק יותר המיקרופון יקלוט יותר מהחדר וזה גורע מאיכות ההקלטה.

    סטנד זה חשוב – אני רואה הרבה מקרים שבהם מחזיקים את המיקרופון ביד, זה לא טוב משתי סיבות: הראשונה שזה יוצר חוסר אחידות בסאונד מצד אחד ומצד שני כל מיני צלילים לא רצויים מתוך התזוזה של המיקרופון. השנייה היא שאנשים נשמעים יותר טבעי כשהם מדברים עם הידיים חופשיות ואינם מוגבלים ליד עם מיקרופון מול הפה.

    השתמשו במגן רוח – הכרית הספוגית ששמים על ראש המיקרופון תכליתה לסנן החוצה צלילים שהם תוצרי לוואי של הדיבור, זה לא מסנן הכל כמובן אבל זה עושה הקלטה נקייה יותר.

    כמו שכתבתי בחלק הראשון – רפדו את מרחב ההקלטה בכריות דחוסות, שמיכות עבות ועץ חשוף, הכי חשוב לרפד מאחורי הדובר/ים מלפניהם ובפינות החדר. כל זה כדי לצמצם את כמות ההד שמסתובבת בחדר ושהמיקרופון יוכל לקלוט בצורה הכי נקייה אתכם בלי תוצרי לוואי של החלל. עץ מצופה פורמייקה עושה בדיוק את הפעולה ההפוכה ולכן לא יעיל.

    פרמטרים להקלטה

    כעת שימו אוזניות ובדקו את הפרמטרים הבאים לפני שמתחילים ממש בהקלטה:

    1. Gain – הוא שולט על כמה נכנס מהמיקרופון, אנחנו לא רוצים שיהיה גיין גבוהה מדי משום שאז הסאונד ייכנס בקליפ לתוכנה ואין איך לנקות את זה, אך לא רוצים שייכנס חלש מדי כי אז קשה יותר להגביר ולייצב את הסאונד.
    2. dB Level – אז איפה למקום את הגיין? סובבו את הנוב של הגיין עד שתגיעו לווליום של 9- dB בדיבור הכי חזק. מבלי להיכנס יותר מדי לתוך עולם הדציבלים והעוצמות, אתם רוצים שגיין הדיבור שלכם ייכנס בממוצע בין מינוס 12 למינוס 9 – תוכלו לראות את הפרמטרים האלו בערוץ ההקלטה עצמו.
    3. clip – בקצרה, זה דיסטורשיין שנוצר בגלל שהגיין יותר חזק ממה שהוא צריך להיות – אי אפשר לנקות הקלטה מקליפ אז חשוב לא להגיע לשם. אם אתם מגיעים לקליפ התוכנה וכרטיס הקול יסמנו לכם בדרך כלל בסימן אדום כלשהו שהגעתם לקליפ וזה הזמן שלכם להנמיך את הגיין. בזמן ההקלטה תוכלו לראות אם גל הקול הנכנס פוגע בתקרה של הערוץ אז אתם נמצאים בקליפ ותורידו גיין.
    4. volume – הווליום הוא הפרמטר של כמה סאונד יוצא – אפשר לשלוט בווליום דרך כרטיס הקול עצמו או דרך התוכנה, אבל אם אתם לא שומעים מספיק חזק הגבירו את הווליום לא את הגיין!
    5. חמשו את ערוץ ההקלטה! בדרך כלל צריך לסמן בעיגול האדום בערוץ אילו ערוצים רוצים להקליט – ודאו שהערוצים מחומשים ומקליטים לפני שאתם מתחילים.

    ברגע שבדקתם שכל הפרמטרים במקומם, כל הערוצים דולקים ומחומשים, כולם יושבים בנוח ומוכנים להקלטה אפשר להסיר את האוזניות וללחוץ על הקלטה. את האוזניות תפגשו שוב אחרי ההקלטה אבל בנתיים הם סתם מכבידות עליך ואין צורך, מפעם לפעם הסתכלו על המסך לראות שהגיין טוב ושההקלטה רצה.

    עריכה של פודקאסט 101

    בפרק השלישי במדריך אכנס לעומק של עולם העריכה ואיך לכוון את הפלאגינים. אך אשאיר אתכם עם כמה כיוונים כלליים – איך כדאי לגשת לעריכה ומה הכלים שיש ברשותכם על פי סדר השימוש:

    • עריכה פיזית – השתמשו בכלי המספריים כדי לגזור ולמחוק חלקים שאינם שימושיים, פאוזות ארוכות מדי, קטעים לא רלוונטיים וכו’.
    • EQ גורע – בורר תדרים, פתחו EQ לכל ערוץ בנפרד והשתמשו בו כדי לאתר את התדרים שנשמעים בעייתיים והנמיכו אותם עד 6- dB לא יותר. ממליץ לשים high pass על כל התדרים שמתחת ל100hz
    • GATE – זה פלאגין שמאפשר לכם להשתיק חלק מהסאונד שלא חזק מספיק – כך שאם מישהו לא מדבר לא ישמעו את המיקרופון שלו.
    • COMPRESSOR – כשמו כן הוא – דוחס, מגביר את החלקים החלשים ומנמיך את החלקים החזקים כך מייצבים את הסאונד של הערוץ ושומרים על אחידות לאורך כל התהליך.
    • EQ מוסיף – זה תהליך שתשימו כדי להוסיף תדרים חסרים, לדוגמה תדרים שבין 3 ל5 khz הם תדרים שמוסיפים בהירות לדיבור ועוזרים לנו לשמוע את העיצורים.
    • de-esser – אחרי שעשינו את כל התהליכים הנ”ל הגיע הזמן לטפל בס’ בש’ ובצ’ שעושים לנו הרבה בעיות בעריכה, הדיאסר מטרגט את התדרים שלהם ומנמיך אותם.

    זה הכל לחלק השני של ה-מדריך לפודקאסטר, ניפגש בחלק השלישי בו נדבר על עריכה ומיקס לעומק. זה מקום טוב לכתוב שאני עושה שיעורי פודקאסט עד הבית! במקרה שאתם זקוקים לעוד דחיפה ויחס אישי, קבעו איתי שיעור פודקאסט או בוואטסאפ או השאירו פרטים כאן

      2 thoughts on “איך להפיק פודקאסט? מדריך פשוט וקוהרנטי לפודקאסטר חלק 2

      Leave a Reply

      Your email address will not be published. Required fields are marked *

      Skip to content