איך להפיק פודקאסט? מדריך פשוט וקוהרנטי לפודקאסטר חלק 1

גם אם התחלתם כבר להפיק פודקאסט וגם אם אתם רק מתחילים את התהליך כרגע, המדריך הפשוט הזה יעזור לכם להבין איך להפיק פודקאסט, למה צריך לשים לב ובעיקר מה הטעויות הנפוצות שעושים בפודקאסט ראשון.

מה אני צריך/ה בשביל להתחיל?

זה החלק הכי פשוט, בשביל להתחיל צריך רעיון לפודקאסט – זה הכי חשוב. צריך חלל, ציוד ומחשב להקלטה ועריכה. במקרה שאתם זקוקים לעוד דחיפה ויחס אישי, קבעו איתי שיעור פודקאסט! או השאירו פרטים ואחזור אליכם.

    חלל הקלטה

    הטעות הכי נפוצה שאני רואה בתחום הפודקאסטינג בישראל היא הקלטה בחלל לא מתאים, וזה כי רוב החללים שעומדים לרשותנו הם לא אולפנים מקצועיים – וזה בסדר. אבל יש לנו כמה דרכים לעקוף את זה.

    קודם כל נבין למה חלל אינו מתאים – צליל הוא תופעה פיזית, גלי קול שמופקים לדוגמה על ידי מיתרי הקול שלנו, עוברים דרך האוויר, קופצים בין הקירות עד שהם מאבדים אנרגיה ונרגעים – זה מה שאנחנו שומעים כהד. ישנם תדרים ועוצמות (ווליום) של קול שיכול לעבור דרך הקירות ולהמשיך הלאה, אבל רוב הקול שאנחנו מתמודדים איתו בהקלטת פודקאסט לא יכול לעשות את זה, ולכן אנחנו תקועים איתו (פיזית ומטאפורית) בחדר. מבלי להוציא אלפי שקלים על אקוסטיקה יקרה, מה אנחנו יכולים לעשות כדי לעזור לחלל לשרת אותנו?

    1. הקליטו בחדר קטן ומלא חפצים – ככל שהחלל קטן יותר כך גלי הקול מאבדים אנרגיה מהר יותר, ככל שמלא יותר בחפצים כך גלי הקול נתקלים ביותר מכשולים ומאבדים אנרגיה – אם יש לכם חדר ארונות עם המון בגדים, זה הכי טוב.
    2. הסתובבו בחלל עם המיקרופון והאוזניות עד שאתם מוצאים את הנקודה שבה אתם נשמעים הכי טוב, שם הקימו את עמדת ההקלטה שלכם.
    3. רפדו את סביבת ההקלטה בכריות דחוסות ושמיכות עבות – כריות ספה ופוך יעשו את העבודה, ובעץ חשוף (ארון מצופה פורמייקה זה לא טוב) – הנקודות החשובות לריפוד הן ממול הדובר או הדוברים, מאחוריהם ובפינות, יותר ריפוד פחות הד והקלטה נקייה יותר.

    שלושת הצעדים הללו ישפרו את איכות ההקלטה שלכם פלאים, בסופו של דבר הצעד הכי חשוב שאתם יכולים לעשות זה להקשיב, אמנם אין לכם ידע של טכנאי סאונד, אבל אתם יודעים להגיד מתי משהו נשמע טוב יותר או טוב פחות.

    ציוד הקלטה

    זה החלק הכי טריקי, ישנו מגוון רחב של ציוד שקשה לדעת בכלל מאיפה להתחיל.
    אני כאן כדי לעשות לכם סדר וכדי לחסוך לכם מאות אם לא אלפי שקלים. ה-מדריך לפודקאסטר מכסה אתכם.

    ככלל אצבע בתחום הסאונד בשונה מתחומים אחרים, המותגים עושים את המוצר, לרכוש מוצר מחברה לא מוכרת במחיר זול בדרך כלל יבוא לרעתכם כי איכות הסאונד תהיה ירודה והמוצר יתקלקל לכם הרבה יותר מהר ממוצרים מהמותגים המוכרים – כך שזה לא דבר ששווה להתפשר עליו כי בטווח הארוך הוא יעלה לכם הרבה יותר.

    עוד טיפ לפני שמתחילים – תקראו ביקורות על המוצרים שאתם רוכשים. מספיק לרשום את שם המוצר, הדגם והמילה review ומיד יצוצו לכם שלל מאמרים והדגמות על המוצר.
    חפשו סרטונים ביוטיוב שמדגימים כיצד להשתמש במוצר, כך תוכלו להשוות ולהבין את פונקציות המוצר לפני הרכישה.

    מיקרופון – דינאמי או קונדנסר?

    מיקרופון קונדנסר – המיקרופון רגיש ומספק תמונת סאונד מאוד מדויקת של החלל ושל הדובר/ת. יש לזה את היתרונות שלו, אך אם אתם עובדים בסביבה לא מטופלת (לכאורה כרגע), זה כנראה יבוא לרעתכם משום שישמעו את כל “בעיות” החלל ההקלטה במיקרופון.

    לעומת זאת מיקרופון דינאמי הוא יחסית זול, פשוט ועמיד יותר. המיקרופון נותן תמונה מדויקת של מה שנמצא קרוב ומולו, לכן הוא קולט נהדר את הקול שלך ופחות את חלל ההקלטה, שיש לזה את החסרונות שלו, אבל זה מה שהופך אותו למיקרופון מעולה להקלטת פודקאסט

    מיקרופון USB? לא! לא שיש לי איזה שהיא בעיה עם המותג שאוהבים לרדת עליו בלו-ייטי, אני חושב שהתוצאות הכי טובות בתחום הסאונד מגיעות כאשר המוצר מתמקד בפונקציה אחת. מיקרופון טוב הוא מיקרופון טוב וכרטיס קול טוב הוא כרטיס קול טוב – מוצר שמנסה להיות גם כרטיס קול וגם מיקרופון יוצא בסוף שהוא בינוני בשניהם, על אף ההבדל במחיר, אני ממליץ שלא לעבוד עם מיקרופון USB – בטווח הארוך זה יגרע יותר ממה שיתרום.

    אילו מיקרופונים טובים לכם?

    • shure sm58 זה סטנדרט התעשייה – עולה בין 400 ל600 שקלים
    • lewitt MPT 550 – לא מיקרופון קצה אבל יעשה את העבודה ב350 שקלים
    • AKG P5I או AKG D7 – אחד מהמתחרים של חברת SHURE במחיר יותר סביר

    כרטיס קול

    כרטיס קול הוא רכיב חשוב מאוד בתהליך, זה החוליה המחברת בין האות החשמלי שהמיקרופון מייצר לאות הדיגיטלי שהמחשב יודע לקרוא – ככל שכרטיס הקול יותר איכותי כך איכות ההקלטה תיקלט בצורה הכי טובה במחשב. מה אתם צריכים בכרטיס קול כדי להקליט פודקאסט?

    1. מרחב דגימה sample rate של 48khz ומעלה
    2. 2 כניסות מיקרופון עם preamp – קדם מגבר (כמובן שאם אתם רוצים להקליט יותר משני אנשים בו זמנית תצטרכו יותר כניסות)
    3. יציאת אוזניות עם מוניטור חי (live monitoring)
    4. חיבור USB 3

    גם כאן בעלות יחסית סבירה אפשר להביא מוצר עם תוצאות טובות שיחזיק לכם כמה שנים טובות. דוגמאות לכרטיסי קול שאני ממליץ עליהם בטווחי מחירים של 400-700 שקלים

    שני כרטיסים מעט יותר יקרים אבל שווים את ההשקעה לדעתי

    אוזניות

    הטעות הנפוצה של פודקאסטרים היא שמקליטים עם אוזניות, זה סתם לא נוח ולא נחוץ – האוזניות לדעתי משמשות אותנו לשני דברים, הראשון לבדוק שהכל עובד, שרמת הווליום טובה, שאין רעשים מוזרים בהקלטה, שהנקודה בחדר שבחרתם להקליט בה היא האופטימלית, ואז אפשר להניח אותן בצד עד שלב העריכה של הפודקאסט.

    אז מה צריך לחפש? אוזניות עם גב פתוח או גב חצי פתוח יתנו לכם את מירב הדברים שאתם צריכים שזה:

    1. נוחות – חשוב שיהיה נוח ולא לוחץ – אוזניות גב סגור אמנם מאוד מדויקות ו”שקופות” אבל לא נוחות לאורך זמן.
    2. תמונה מדויקת ושקופה – אתם לא רוצים אוזניות כמו beats by dre שהן טובות להאזנה אבל לא לעריכה בגלל שהן מייצרות תמונה לא נאמנה למציאות של הסאונד.
    3. מחיר – לקבל את המירב בעבור הכסף שאתם משלמים

    אז כמובן כמה אפשרויות טובות בשבילכם:

    • AKG K72 – או כל אוזנייה מסדרת K של AKG – תלוי בתקציב שיש לכם
    • BeyerDynamic מסדרת DT – כל האוזניות בסדרה הזאת יביאו אתכם לאן שאתם צריכים החל מ200 שקלים ועד 2,000 לשיקול התקציבי שלכם
    • Sennheiser מסדרת HD – גם כאן יש סדרה מעולה של חברה מעולה במגוון מחירים

    תקנו חבילה אם יצא לכם

    רוב החנויות מוכרות חבילות הפקה שכוללות אוזניות, סטנדים, כרטיס קול ומיקרופונים במחירים יותר זולים מאשר לקנות הכל בנפרד. רק תראו שאתם מיישמים את כל מה שכתבתי עד כה במאמר כדי לעשות את הקנייה הכי חכמה שאתם יכולים לעשות.

    חלק ראשון של ה-מדריך לפודקאסטר נגמר

    מתחיל להיות ארוך פה, אז זה הכל לחלק הראשון של ה-מדריך לפודקאסטר, ניפגש בחלק השני בו נדבר על ההקלטה עצמה והעריכה. מקום טוב לכתוב שאני עושה שיעורי פודקאסט עד הבית! במקרה שאתם זקוקים לעוד דחיפה ויחס אישי, קבעו איתי שיעור פודקאסט או בוואטסאפ או השאירו פרטים כאן

      2 thoughts on “איך להפיק פודקאסט? מדריך פשוט וקוהרנטי לפודקאסטר חלק 1

      Leave a Reply

      Your email address will not be published. Required fields are marked *

      Skip to content