כל הרכב צריך מנחה

בתור מוזיקאים מקצועיים, אנחנו לא תמיד רואים או מסתכלים על ההרכבים שלנו ככאלו שזקוקים להנחייה. הרכב קבוע, להקה או תקראו לזה איך שתרצו, הוא בתכלס האופן המרכזי שבו אנחנו כמוזיקאים מתנהלים בעשרות אם לא מאות שנים האחרונות והגענו לנקודה שבה אנחנו יודעים איך זה מתנהל, איך לעבוד באופן הזה – ולזכותנו, זה עובד טוב. אני חושב, שאפשר שזה יעבוד יותר טוב.

מה מנחה עושה בכלל?

לפני שנגיע להנחיית הרכבים, אולי כדאי שאסביר בכלל מה זה הנחייה ומה מנחה עושה בכלל.

הנחייה למעשה היא אופן של שיקוף והדרכה – שמשתמשת במשימות ואתגרים קבוצתיים כדי לאבחן את הדינאמיקה הקבוצתית, לשקף אותה לקבוצה עצמה, ולאפשר למשתתפים להציף ולהבחין בדפוסים האישיים והקבוצתיים – הנחייה להבדיל מטיפול לא מתעסקת בפתרון הדינאמיקות, אלא בהצפתם באופן שמאפשר שיחה והתמודדות על פי ראות עיניי המשתתפים.

בהנחייה פעמים רבות משתמשים במשחקים, משימות ואתגרים מגוונים, פיזיים, לוגיים ורגשיים כדי להציף את הדניאמיקה הקבוצתית לפני השטח.

אבל החזרה היא כבר סדרה של משימות ואתגרים פיזיים לוגיים ורגשיים שעושים ביחד!

זה נכון – ועל כן הנחיית הרכב היא מעט שונה מהנחייה של קבוצה אחרת, משום שהנגינה המשותפת מציפה באופן תמידי את הכישורים שלנו, את היכולות הבין-אישיות שלנו, את התחושות, הרגשות ומצב הרוח שלנו.

3 הרגליים של הנחיית הרכב

להרכב מונחה יש 3 רגליים – אפשר לעבוד על כל אחת בנפרד, אפשר לעבוד על כולם ביחד, אפשר לעבוד רק על אחת או שתיים – זה תלוי בכם ובמה שאתם רוצים ומרגישים שאתם צריכים כהרכב.

  1. קבלת החלטות משותפות – זהו האתגר מספר אחד של כל הרכב בניהול משותף, כיצד מקבלים החלטות ביחד? המנחה כאן כדי לתת לכם את הכלים הפרקטיים והחברתיים כדי להצליח לקבל את ההחלטות המשותפות.
  2. דניאמיקה היא מוזיקה – כל דינאמיקה חברתית משפיעה על המוזיקה עצמה, אם בקבלת ההחלטות על העיבוד, אילו שירים עושים ואילו לא, ועד לנגינה עצמה. דרך ההנחייה אנחנו נסתכל על הדינאמיקה החברתית בראי המוזיקה ולהיפך ונלמד להציף אותה ולא להשאיר אותה בצד כמו פיל בחדר.
  3. מבט רענן על המוזיקה עצמה – יש יתרון ללהכניס איש חיצוני לחלל החזרות. כזה שיש לו את הכלים המקצועיים לשמוע את השירים באוזן ביקורתית, אך ללא ההיקשרות האישית לעיבודים או ללחן, אחד מתפקידיו של מנחה ההרכב הוא לתת גם את חוות דעתו המקצועית וכלים מקצועיים ליישום על השירים, העיבודים והתפקידים.

לסיכום אני אגיד רק שהנחייה היא תהליך מעיין ומרתק לכל המשתתפים במיוחד כשמדובר בהנחייה מוזיקלית. וזהו פורמט מאוד גמיש, כלומר, ניתן להגיע לתוצאות גם בתוך מפגש אחד, וגם לייצר תהליך משמעותי לאורך מספר חודשים.

אני מקווה שהפוסט הזה עוזר לכם להבין את החשיבות של הנחייה בהרכב, רוצים לקבוע איתי סשן עם ההרכב שלכם? השאירו פרטים כאן

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content