הפקה מתסכלת ואיך להתמודד איתה

גם ההפקות הטובות ביותר יכולות להיות מתסכלות ומתסבכות, זה לא משהו שאנחנו יודעים לצפות מראש בהכרח. בתחילת עבודה עם איש מקצוע או עם אמן לא בהכרח יודעים איך החיבור הזה עובד בטווח ארוך ושוטף, עצם התקשורת האינטנסיבית כבר מספיקה כדי להביא אנשים מסוימים לנקודות קצה. אז מה עושים כשמגיעים לנקודה שבה הפקה מתסכלת?

להסכים מראש חוסך הרבה כאב ראש

חשוב לדבר על זה, אנחנו אומנים, אנחנו בטוחים שכל מילה שיוצאת לנו מהפה ברורה וחד משמעית, אבל לרוב לא כך הדבר ואפילו להיפך. לפעמים לא נעים להיכנס לפרטים ודקויות בהתחלה ולכן מעדיפים לסכם דברים בפשטות ולהתחיל לעבוד. אבל ככל שמסכמים יותר דברים מראש כך נחסכים הרבה כאבי לב בהמשך. כן אפילו לחתום חוזה זה דבר חשוב.

חברות זה לא סיבה שלא לחתום על חוזה ואפילו סיבה למה חייבים לחתום על חוזה, זה מסדיר בצורה בהירה וברורה מי מקבל מה ומי נותן מה ומתי ומונע מצבים לא נעימים כשבאים בדרישות אחד לשני.

לא יודעים איך להתחיל לעשות הסכמים וחוזים? זה בסדר, “צלילים” איגוד המוזיקאים מנסחים עכשיו חוזי פרילאנס לאמנים, מפיקים, נגנים ועוד לכו לבדוק את זה

דברו בטלפון

גם אם הצלחנו להסכים מראש על כל הדברים לפעמים יש פאשלות, ואם לא הצלחנו להסכים מראש אז הסיכויים להתנגשות גדלים ומכאן צריך להתמודד עם המשבר, הדבר הראשון שעוזר לדעתי זה לדבר בטלפון. אנחנו בחיים בעידן היפר דיגיטלי ונמנעים מלדבר בטלפון וזה מובן, אבל התכתבות במצבים כאלו מגבירה את הלהבות ובעיקר את חוסר ההבנה בין הצדדים ואת התסכול בהפקה.

בואו נרד לפרטים

הדבר הכי מתסכל זה כשהמסר לא עובר ובפעמים רבות הקצר בתקשורת קשור לזה שאחד הצדדים לא מצליח או לא יודע לבטא את מה שמפריע. דוגמה שהיית כך היית, לקוח הזמין שיר כולל מילים, לחן עיבוד והפקה – אך לא היה מרוצה לדבריו מ”צפיפות המילים בשיר”, בכנות דבר מוזר לומר. במשך זמן ארוך לא הצלחתי להבין מה הוא רוצה מה שהיה מתסכל ובלולאת פידבק הזין את התסכול, עד שישבנו שורה שורה וגילינו שמדובר ב3-4 מילים שלטעמו אינן יושבות במקומן או שצריך להוריד/לשנות אותן.

לסיכום – תשאלו שאלות מכווינות, לא להסתפק בתיאור הגדול והמפוצץ שאתם מקבלים, קצת סבלנות וירידה לפרטי פרטים חושפת יותר מאשר להסתכל רק על התמונה הגדולה.

שוחד עצמי

שוחד עצמי, או באנגלית יותר נעימה self bias. הוא אופן של הסתכלות שמתעדפת את הנרטיב שלי עצמי על פני נרטיבים אחרים, זה רק טבעי וכולם עושים את זה בצורה בלתי מודעת. טוב להיות מודע לעיתים לשוחד העצמי שלי משום שזה מאפשר לי להבין שאני לא המרכז של הסיפור הזה (בין אם בזווית של המפיק או האמן). השיר, האלבום הם המרכז של הסיפור ואנחנו באים לשרת אותם.

הסכמות ביניים

כשמתחילים לעבוד לא תמיד רואים את כל התמונה ולרוב התוכניות משתנות ואפילו בצורה דרסטית. טוב לעצור רגע, במיוחד אם ההפקה מתחילה להיות מתסכלת ולעשות הסכמות ביניים. להבין מה קרה עד כה ולא להתקדם לפני שמשרטטים מפה ביחד של הדרך להמשך ומסכימים (לא בהכרח בחוזה) כיצד ממשיכים ובאיזה אופן מתמודדים עם בלת”מים ומשברים.

להיפרד

זה עצוב, אבל אם דברים לא מתאימים עד כדי כך. לפעמים צריך להיפרד ולהמשיך לעבוד עם מישהו אחר, זה קורה לא צריך לעשות דברים בכח ועדיף להיפרד יפה לפני הפיצוץ – גם אם יש דמי ביטול, תזכרו שהלקוח הוא השיר.

זה הכל להפעם על הפקה מתסכלת, מזמין אתכם לקרוא פוסטים נוספים למשל “בין הבמה להקלטה באולפן”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content