בין הבמה להקלטת אולפן

בין האולפן לבמה יש הבדלים, לא צריך להגיד לכם, אבל במקרים רבים אמנים ולהקות מעלים על הבמה את גרסאות האולפן שלהם, והולכות לאולפן עם עיבוד הבמה שלהם – אך אין שום צורך שהעיבודים לבמה ולאולפן יהיו זהים – הנה רשימה של חמישה דברים שצריך לשים לב אליהם בין הבמה לאולפן.

באולפן יש לכם פחות מגבלות

אמנם לאולפן יש מגבלות אחרות מאשר לבמה, אך באופן יחסי באולפן יש לכם הרבה יותר חופש לעשות ככל שעולה על רוחכם. תוסיפו לעיבוד כלים שלא הייתם יכולים להביא להופעה חיה, תוסיפו סינתים אם אתם רוצים, השתמשו בכל הכלים שלרשותכם ואל תגבילו את עצמכם רק לחברי הלהקה, עוד שותפים ליצירה זה יותר טוב.

מזמין אתכם לשחק עם מיקומי מיקרופונים, עם חללים שונים להקלטה, עם סוגי מיקרופונים שונים – תשחקו עד שתמצאו בדיוק את מה שאתם רוצים ואת מה שהכי יחמיא לשיר שלכם!

תדאגו שהכל בכוונה

בביצוע חי, זה ביצוע חד פעמי ובגדול איך שבוצע כך יזכר – באולפן, זה תיעוד שנשמר לדורות תדאגו שהכל נשמע בדיוק כמו שאתם רוצים, אל תתפשרו על משהו שנשמע חצי קלאצ’ ואל תתפשרו על טייקים שצריך לתקן אח”כ – הדבר הכי גרוע להגיד זה “נתקן את זה בפוסט”. תדאגו שכל מה שנכנס להקלטה נכנס בכוונה. תבדקו כמה מיקומים של מיקרופונים לפני שמחליטים להקליט. תדאגו שהנגנים מחוממים ויודעים את התפקידים – ואל תתפשרו על פחות ממה שמגיע לשיר שלכם.

מותר ונכון לעשות “טעויות” בטייקים באולפן, אם זה מה שאתם רוצים שיהיה, בין אם זה לתת להקלטה וייב חיי ולא מרובע. אבל תדאגו שכל דבר שאתם עושים זה בכוונה.

התאימו את השיר למדיום

מה שיוצא במערכת PA גדולה, זה לא מה שיכול לצאת בסאונד של טלפון, אוזניות או ברדיו באוטו. התאימו את העיבוד ואת המיקס למדיום שאתם מכוונים אליו – אפשר להבליט באולפן כלים ותפקידים שבהופעה חיה יש לכם פחות שליטה על האופן שבו הם יצאו החוצה. עיבוד טוב הוא חברו הטוב ביותר של טכנאי המיקס.

דינאמיקה

בהופעה חיה אם יש שקט, אנשים עלולים להתחיל לדבר ולהפריע למהלך המופע, בנוסף לזה שההתכווננות של טכנאי ההגברה הוא להוציא סאונד כמה שיותר אחיד מהמערכת – כדי ליצר חווית מאזין אחידה וטובה ככל הניתן, אחד האופנים להתגבר על המכשול הזה, באופן מודע או לא מודע, זה לשמור על דינאמיקה יחסית יציבה במהלך השיר – כמובן שזה לא אבחנה חותכת ואוניברסלית אבל זה משהו ששמתי לב אליו בהופעות הרבות שהשתתפתי בהן והפקתי, אבל באולפן השקט יכול להיות מאוד שקט והרועש יכול להיות מאוד רועש, שחקו עם הדינאמיקה באופן שהכי יחמיא לשיר באזני המאזין.

לייב סשן או ערוצים

זו תמיד דילמה, יש שירים שעובדים כך ולא עובדים אחרת ושירים שהפוך, שימו לב שהבחירה האם לעשות לייב סשן או הקלטה בערוצים, היא לא רק מקורח הנסיבות או מתוך הרגל של לנגן כלהקה ביחד. ההחלטה לעשות לייב סשן או ערוצים צריכה לבוא מתוך מקום שמשרת את השיר ואת האופן הכי נכון להקליט אותו.

טיפים להקלטת ערוצים ולייב סשן – בשבוע הבא!

2 thoughts on “בין הבמה להקלטת אולפן

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content