איך לעבוד נכון על שיר להפקה

מפיק יכול לעבוד כמעט עם כל שיר בכל שלב של הפקה שמגיע אליו. בין אם יש לך תוצר מוגמר בראש או בסקיצה ורק צריך את הטאצ’ המפיקי כדי לגרום לו לקרות, ובין אם יש לך סקיצה גיטרה ושירה מוקלטים בטלפון. לדעתי ככל שתגיע יותר מוכן למפגש עם המפיק, כך התוצר הסופי ישמע טוב יותר ומדויק יותר ונכון יותר לך. אז בואו נצלול ישר פנימה, איך לעבוד נכון על שיר להפקה. יש לך רעיונות לדברים שפספסתי? כתבו לי בתגובות!

חשוב לי להגיד, שלמרות שאני ממליץ פה בחום להגיע כמה שיותר מוכנים למפגש עם המפיק – חשוב יותר לבוא עם ראש פתוח ולקבל שינויים והצעות שהמפיק יציע, הוא רוצה רק בטובתו של השיר ויודע איך להביא אותו לשם.

מבנה, הגהה ומילים

מבנה

איך השיר בנוי? 2 בתים פזמון וחוזר? איפה האיי פארט, בי פארט סי פארט? יש אינטרו? יש אאוטרו? על השאלות האלו כדאי לענות לפני שמגיעים לפגישה הראשונה, כאשר את/ה יודע/ת פחות או יותר מה המבנה של השיר – או מדויק יותר להגיד, איזה סיפור השיר בא לספר, ואיך השיר מספר את הסיפור הזה מבנה שלו ולא רק במוזיקה.

הגהה

כן, הגהה, בין אם כותבים בעברית, שפת האם של רובנו ובין אם בשפות אחרות – חשוב לדעת שאנחנו לא עושים טעויות ומראש לבוא אחרי שבדקנו את הטקסט, אמנם אנחנו נמצאים בשדה אומנותי ולשנות את השפה בשביל האומנות זה דבר שהוא נחוץ לעיתים ואף מתבקש, צריך לעשות את זה בצורה מודעת ומכוונת ולא כי טעינו בדקדוק.

הגהה לא רק בכתב – אני נתקל באמנים רבים שלא בטוחים איך להושיב מאה אחוז את המלודיה על המילים – חשוב להבין מראש כיצד נרצה להגות את המילים כך שיהיו מובנות מצד אחד – ומשרתות את האינטרס האומנותי של השיר מצד שני.

מילים

לכל שיר יש סיפור, שאותו מספרות המילים וגם המנגינה, אך אם יש מילים שאפשר לוותר עליהן כדי לספר את כל הסיפור בשלמותו – צריך לוותר עליהן. מיני מילות חיבור לא נחוצות “אז” “אבל” “ו” – ולא רק, גם משפטים שלמים שאינם נחוצים כדי להשלים למאזין את התמונה. לא להתפתות להוסיף בתים רק כדי להוסיף נפח לשיר, אבל גם לא לפחד להוסיף בתים ומשפטים כדי לספר את הסיפור.

לסקיצה איכויות משלה

כדי להגיע לתוצאות מקסימליות, כדאי לעבוד נכון על שיר לפני שמוגש להפקה, הנה כמה דברים שאפשר לעשות

מה האומן היחיד יכול לעשות?

לא לכולם יש יכולות אולפן בייתי כדי להקליט סקיצה ברמה גבוהה – אך הנה כמה טיפים שיעזרו לך להפיק סקיצה שאפשר להתחיל לעבוד איתה.

  1. אפשר להוציא תוצאות טובות גם ממיקרופון של טלפון או אוזניה – שימו את המיקרופון בתוך ארון בגדים מלא בבגדים והקליטו לתוכו – זה משפר פלאים את איכות ההקלטה. דאגו שהמיקרופון נמצא בגובה של מקור הצליל ובמרחק של 15-30 ס”מ ממנו. אם עוקבים אחרי הנקודות האלו, התוצרים מאוד מפתיעים! הקשיבו לשיר שנות אור – שהוקלט ברובו בזמן הסגרים באמצעים בייתים בלבד.
  2. השתמשו בקליק! שימו לעצמכם באוזניה מהמחשב/טלפון נוסף קליק (מטרונום) ונגנו יחד איתו – זה עלול להוריד מהאנרגיה של השיר, אבל המטרה היא להוציא סקיצה שאפשר עליה לבנות את השיר עם כל האנרגיה – ויותר קל לעשות את זה עם סקיצה שכבר נמצאת על קליק.
  3. הקלטת ערוצים – גם אם אין לכם תוכנה או מיקרופון, ואתם רוצים להוציא סקיצה עם כמה תפקידים או קולות – כאן נכנס הקליק לתמונה. הקליטו את הבסיס לשיר (גיטרה, פסנתר או שירה) על גבי הקליק ממקור חיצוני – ועל גביו הקליטו כל פעם את הכלי/שירה הבאים בשימוש באותה הטכניקה. במידה והכל מסונכרן לפי קליק – תוכלו בלי בעיה לחבר את כל הטייקים בתוכנה חינמית (לדוגמה audacity)

מה להקה יכולה לעשות?

להקה שרוצה להקליט סקיצה בחדר חזרות שאינו אולפן – יכולות לעשות זאת במספר דרכים

  1. יציאה מהמיקסר – לרוב המיקסרים יש יציאת USB שיודעת לשלוח למחשב סטריאו אאוט של המיקסר – זו אופציה טובה למי שיש לו תוכנת עריכת אאודיו במחשב, או בשימוש בתוכנה חינמית כמו אאודסיטי.
  2. כמה טלפונים עדיפים על פני אחד – להקות רבות מקליטות את החזרות שלהן על גבי הטלפון, אבל ההגבלות של המדיום מאוד נוכחות, כדי להתגבר עליהן השתמשו בכמה טלפונים פזורים במספר מקומות שונים בחדר, כך שכל אחד מהם יקלוט משהו אחר – כדי לסנכרן את ההקלטות אח”כ השתמשו בספירה של המתופף כדי למצוא בקלות את נקודת החיבור בין ההקלטות.
  3. בהמשך לנקודה הקודמת, כדאי למקם את הטלפונים עם כיסוי עליהם, חתיכת בד, חולצה, בתוך קייס – וזה כדי לעמעם את הסאונד שנכנס פנימה וכמה שפחות ייכנס לדיסטורשיין.

זהו להפעם, אני מקווה שזה היה יעיל ומעניין לך! לקריאה נוספת על מה את/ה צריכים לחפש במפיק מוזיקלי, אפשר להיכנס לכאן. אם אתם רוצים לקרוא עוד על איך המרחב משפיע על היצירה שלכם, כנסו לכאן

כתבו לי בתגובות אם יש דברים נוספים שכדאי לדעת לפני שמגישים שיר להפקה.

1 thought on “איך לעבוד נכון על שיר להפקה

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content