אינפלציה של מפיקים

זה נכון, בחמש עשרה השנים האחרונות אנחנו רואים עלייה משמעותית במספר המפיקים בארץ ובעולם, ממש אינפלציה של מפיקים. אבל לא רק עלייה בכמות המפיקים, אלא גם עלייה בכמות השירים שמשתחררים, עלייה בכמות המאזינים ובשעות האזנה, עלייה כמעט בהכל. תעשיית המוזיקה משתנה מאוד כל הזמן ובשנים האחרונות בכלל. אז מה השתנה ואיך בתוך הג’ונגל הזה אני אמצא את מי שנכון לי לעבוד איתו?

זול זו מילת המפתח

היום יותר מתמיד הרבה יותר זול וקל להפיק גם בתנאים ביתיים. ציוד הקלטה איכותי מעולם לא היה זול יותר. כרטיסי קול, מיקרופונים, אקוסטיקה, מוניטורים וכל מה שמפיק צריך נמצאים בכל מקום ובמחיר סביר. החברות שמייצרות את המוצרים האלו משיקות סדרות שלמות של מוצרי היי-אנד במחיר זול. אם בעבר כדי ללמוד להפיק היית צריך להשקיע כסף רב וזמן רב יותר ללמוד ציוד יקר, גדול בסביבה אולפנית רצינית. היום בעשירית מהמחיר אפשר להקים אולפן קטן אפילו בבית ולהתחיל להפיק.

כמובן שסביבה אולפנית היא יותר מטופלת ומאוזנת, אך עם ראש יצירתי והיכרות משמעותית עם החלל שעומד לרשותך אפשר להביא תוצאות מאוד טובות, למעשה לא מעט מהשירים הכי טובים שיצאו בעשור האחרון שחרשו את המצעדים והפלייליסטים הופקו באולפן בייתי.

לקהל יש זכות בחירה

אחד הדברים שמאוד מאפיינים את השנים האחרונות במוזיקה ובסרטים אפשר לתאר כ”דמוקרטיזציה של המדיה”.

אם בעבר לחברות התקליטים ותחנות הרדיו היה מונופול מסוים על אילו שירים ואיזה תוכן יופק, ישווק וייכנס לפלייליסטים; הרי שהיום עם העלייה של יוטיוב, טיק טוק ופלטפורמות הסטרימינג השונות; לכל מאזין יש יכולת להאזין לכל דבר בכל מדיום שיבחר, בכל זמן שמתאים לו או לה.

פלפטורמות הסטרימינג השונות והניו מדיה מתעדים שיאים חדשים של האזנה בכל חודש ובכל שנה; עם הקלות והנגישות אנשים מאזינים למוזיקה בכל מקום ובכל זמן, מוזיקה תפורה למידות המאזין;

עם העלייה בביקוש, מבחינת כמות ומגוון, ישנה עלייה מתאימה גם בהיצע, יותר א.נשים יוצרים תוכן ומוזיקה, ולכן יש גם ביקוש עולה במפיקים – ואנחנו נענים לאתגר.

זה רק קצה המזלג

אני לא מתיימר לעשות ניתוח שוק מעמיק, אני חושש שאין לי את הכלים וישנם משתנים רבים מכדי לספור; אלו שני אלמנטים שלדעתי משחקים פונקציה משמעותית בתוך המשחק הזה; בסוף זהו משחק בין כוחות שוק מאסיביים שמנסים להפוך את תעשיית המוזיקה לריכוזית; כפי שאנחנו רואים שקורה בהוליווד לבין יוצרים ומאזינים שרוצים נגישות ותפוצה גלובלית.

זוהי מגמה שאני חושב שאנחנו כבר כמה שנים בתוכה ומספיק זמן כדי לתאר אותה בצורה משמעותית ולהבין איפה אנחנו נמצאים.

אז איך אמצא את המפיק שלי בתוך ים המפיקים?

זה מצער אותי לומר, אבל מפיקים אמנם יש כמו מים; מפיקים טובים יש מעט. אמונתי השלמה היא שכל אחד ואחת יכולים ללמוד ולהפוך להיות מפיקים טובים וגם לי יש עוד דרך לעשות. מפיק טוב בהקשר הזה מכיר במגבלות שלו או שלה ושואפים ללמוד לעשות את הדברים שהיצירה צריכה ודורשת. ולא רק לתת ליצירה את מה שאותו המפיק/ה יודעים לעשות.

הדבר הכי טוב שאתם יכולים לעשות זה להיות מודעים לכל היבט בהפקה שלכם. מקום טוב להתחיל בו הוא במאמר “איך לבוא מוכנים לאולפן” שכתבתי במיוחד לבלוג באתר.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content