מה אתם צריכים לחפש במפיק מוזיקלי?

בפוסטים הקודמים דיברנו הרבה על מה מפיק מוזיקלי צריך לעשות ומה תפקידו/ה ביצירה, אבל עכשיו אני רוצה לגעת יותר בשאלה, מה את/ה צריך לחפש כשאת/ה מחפש/ת מפיק מוזיקלי, זהו תחום שלא לכולם ברור מה תפקיד המפיק, מה הוא צריך לעשות, במה הוא לא צריך להתעסק, יש הרבה בלבול מושגים – לא כל מיקס מייסטר הוא מפיק מוזיקלי, ולא כל מפיק עושה מיקסים, אז בואו נצלול ישר פנימה, את/ה מחפשים מפיק מוזיקלי – למה צריך להיות עירני? למה צריך לשים לב? אילו שאלות צריך לשאול?

זה הכל בחיבור

קודם כל, לפני ידע, לפני יכולת, הכל זה שאלה של חיבור, האם אתם מבינים אחד את השניה? יש ביניכם שפה משותפת? האם אתה אוהב את העבודות הקודמות של המפיק? האם הוא אוהב את הדברים שאתה עושה? כשאתה בא להפיק את היצירה שלך אתה הרי מפקיד את התינוק המטאפורי בידיים של אדם, שאתה רוצה לדעת שלכל הפחות מבחינת חיבור אישי הוא ירצה בטובתו, יטפח אותו ויתן לו את כל מה שהוא צריך כדי לקחת אותו הכי רחוק שאתה יכול.

על אף כל מה שכתבתי בפסקה הקודמת, חשוב לי גם להגיד, שמפיקים בסוף היום הם בעלי מקצוע, ויכולים לקחת את היצירה שלך למקומות נפלאים גם אם החיבור האישי לא מאה אחוז – אתם לא צריכים להיות החברים הכי טובים, אבל נחמד אם כן.

מניסיוני – חיבור אישי ומוזיקלי הוא דבר שמתפתח, איך אפשר לבדוק את הפוטנציאל לחיבור ועבודה משותפת? כמה טיפים שעוזרים לפתח חיבור אישי ומוזיקלי.

  • שבו לקפה – במפגש אחד על אחד יש דברים שמתפספסים בשיחה הטלפונית הראשונית, עשו קצת צחוקים, דברו על השראות, על תחילת הדרך, לאן אתם רוצים להגיע, תראו אם השאיפות שלכם מתחברות.
  • נגנו ביחד כמה שירים, קאברים, שירים שאתה מעוניין להפיק, שירים של המפיק ומה לא
  • נסו למצוא רפרנסים אחד לשני – כל שיר למעשה יש לו מקורות, השראות, כל אמן מגיע מאיפושהו, נסו למצוא את ההשראות אחד של השני, ספרו אחד לשני על ההשראות שלכם, חיבורים מוזיקליים שיורדים לשורשים הם יותר חזקים בסוף היום.
  • תיפגשו יותר מפעם אחת ובסטינג שונה כל פעם – מפגש באולפן הוא לא מייצר אותה אנרגיה שמפגש בבית קפה או בבר, חשוב לראות איך אתם מסתדרים בסטינג שונים גם.

מה התקציב שלך?

בשוק ההפקה המוזיקלית אין סטנדרטיזציה של עלויות, וזה יכול להיות דבר חיובי וזה יכול להיות דבר מכשיל, אבל בסוף היום לפני שאתה מתחיל לעבוד חשוב שתדע כמה כסף יש לך להשקיע בזה, וזה תיאום ציפיות שמאוד קריטי לעשות בתחילת הדרך.

התיאום ציפיות הזה הוא חשוב ל2 הצדדים – מהצד של המפיק, שידע עם איזה תקציב יש לו לעבוד, באילו אולפנים אפשר להקליט ואיזה נגנים אפשר להביא, ומהצד השני זה חשוב לך האמן לדעת מה התמורה שאתה מקבל בעד הסכום שאתה משקיע, הפקה של 5 אלף לא תישמע אותו הדבר כמו הפקה של 20 אלף, וגם אי אפשר לדרוש תוצר ברמה גבוהה יותר מהסכום שאתה משלם.

מה תחום ההתמחות של המפיק שלך?

בהפקה יש רבדים רבים, ועל אף שהעולם הדיגיטלי שלנו מצריך מכל מפיק לדעת לעשות את הכל (עיבוד, מיקס, מאסטר, הקלטה ושות’) – לכל אחד יש את ההתמחות שלו, ואת הדברים שהוא יותר אוהב לעשות. מה אתה מחפש ביצירה? מישהו שמתמחה בעיבוד? יש לך עיבוד בראש ואתה צריך מישהו שהוא ספצ על כתיבת הצ’ארטים? הקלטה ומיקס? מישהו שיודע לעשות סינתוזים כמו שאתה רוצה? אתה תרצה גם מישהו שיש לו ניסיון בעבודה בז’אנר שלך, ולכן חשוב לשמוע כמה שיותר דברים של המפיק, ולשמוע ממנו מה הוא מרגיש שהחוזקות שלו בהפקה ולראות שזה מתאים למה שאתה מחפש.

האם המפיק שלך יודע למצוא את מה שאתה צריך?

כמו שכתבתי בפסקה הקודמת, למפיקים תחומי התמחות מסוימים – ועל כן אין צורך שהמפיק יעשה את כל העבודה אבל תפקידו של מפיק מוזיקלי זה לראות את התמונה הגדולה, ולמצוא את האנשים שמדויקים לפרויקט, את הנגנים המתאימים, את המיקס מייסטר, את המעבד הנכון לפרויקט. זה חשוב לדעת, עם מי המפיק שלך עובד? את מי הוא רוצה לצרף לפרויקט? מה הרקעים שלהם? כמה הם עולים? עדיף להיות מודע לכל השיקולים, לשמוע את החומרים של האנשים שבאים לפרויקט, מה הם יכולים לעשות ומה המגבלות שלהם, זה עוד השקעה של זמן, אבל ההפקה שלך שווה את זה אז תעשה את זה! ואל תפחד להגיד שמישהו או משהו לא מתאימים לפרויקט.

להרגיש בנוח

עולם ההפקה הוא עולם גדול ורחב, שכולל בעלי מקצוע רבים שמדברים בשפות מקצועיות שונות בתחומים שונים. אתה כאומן לא צריך לדעת לדבר את כל השפות האלו, אין לך צורך בזה וזה סתם מכביד. בשביל זה קיים המפיק, המפיק שלך, צריך לדעת לקחת את החזון שלך, ולתווך את הרצונות שלך אל בעלי המקצוע, ואת בעלי המקצוע אליך. חלק מהפעולה הזאת דורשת התאמה של המושגים כך שתוכל להבין אותם בתוך ההקשר ההפקתי אומנותי, לתת שמות לדברים שמבחינתך הם אבסטרקטיים – ולהפוך לאבסטרקטיים את המושגים המקצועיים המפחידים.

אתה צריך להרגיש בנוח עם השפה שמדוברת, בשום שלב אין סיבה שתרגיש כאילו יש דברים גדולים שאתה לא מבין בהם, המפיק צריך לגרום לך להרגיש בנוח בסביבה החדשה והלא נוחה הזאת.

סיי אומנותי

הפקה היא פעולה טכנית של חיבור והוצאה לפועל. אבל מפיקים רבים, ואני ביניהם, מגיעים גם מרקע אומנותי מוזיקלי ולא רק, חשוב לתאם מראש. האם אתם מעוניינים שלמפיק יהיה סיי אומנותי על היצירה או שאתם מחפשים מוציא לפועל שרק יבצע את החזון שלכם. בין אם אתם מעוניינים באופציה הראשונה או השנייה, זה בסדר, רק צריך לתאם מראש את הציפיות בנושא – כדי שלא יהיו פאדיחות אחר כך.

כמה בקטנה

תבוא מוכן להיות מופתע

בעבודה עם עוד אנשים, ובמיוחד עם מפיקים, היצירה מושפעת מדברים נוספים מלבד החזון האישי שלך, וזה דבר חיובי בסך הכל, מומלץ לבוא עם ראש פתוח ולתת לאנשים להכניס את האינפוטים שלהם לתוך היצירה – זה רק ישפר אותה!

מפיק מוזיקלי בתכלס הוא גם פסיכולוג

מי מאיתנו בשלב היצירה לא התייאש, שנא את השיר, התבלבל, נכנס לחרדה חמש פעמים לפחות, המפיק עבד עם עשרות אמנים ומבין את הקשיים שבתהליך היצירה. חשוב שהמפיק שלך יתן לך ביטחון וקרקע יציבה שאתה זקוק להם כדי ליצור בצורה המיטבית.

לפעמים מפיק קטן הוא בול מה שצריך

זה נורא מפתה ללכת למפיקים הגדולים, לשלם עשרות אלפי שקלים לסינגל ולקוות שהשם הגדול של המפיק יטיס את היצירה לראש הפלייליסטים. אבל בתעשיית המוזיקה, בתכלס זה לא עובד ככה. עדיף לעבוד עם מפיק מוזיקלי שמתאימים לך מבחינת המקום שלך בתעשיית המוזיקה, מישהו שיכול לגדול איתך ולהיות זמין לכל הצרכים שלך. ותחסוך כך גם אלפי שקלים.

וזהו להפעם! יש לך עוד שאלות? מוזמנים להוסיף בתגובות ואתייחס אליהם בפוסטים הבאים.

1 thought on “מה אתם צריכים לחפש במפיק מוזיקלי?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content