איך להפיץ נכון שיר לסטרימינג (ספוטיפיי & אפל מיוזיק) חלק ראשון

הקלטתי שיר, אלבום, אי פי ועכשיו הגיע הזמן לשחרר אותו למדיה. ספוטיפיי, אפל מיוזיק, דיזר ועוד עשרות פלטפורמות ישמחו לקבל את השירים שלך. אבל איך מגיעים אליהם? ואיך הכי נכון להגיע אליהם? על כל אלו ננסה לענות ביחד במאמר הבא.

קורס חדש “אסטרטגיה ושיווק למוזיקאים” בשיתוף וסבסוד משרד הכלכלה והאקדמיה למוזיקה בירושלים נפתח ב19/05/24 ואני מזמין אתכם להשתתף וללמוד על הפצת מוזיקה ושיווקה בצורה מעמיקה ואיכותית – פרטים והרשמה כאן

קודם כל, הכי חשוב זה לבנות תוכנית

חשוב להגדיר לעצמכם יעדים ומטרות ריאליות לשיר שלך, לדעת בדיוק מי קהל היעד ולאיזה פלייליסט הייתם שואפים להגיע. קחו בחשבון גם שזה לוקח זמן ותאמו עם עצמכם ציפיות בנוגע לשחרור, לא כל שיר יכול להגיע לפלייליסט עורכים בסטרימינג, אבל עם מספר פעולות פשוטות תוכלו להעלות את הסיכויים שלכם להגיע לשם.

כמה מושגי יסוד שחשוב לדעת

  1. תמלוגי סטרימינג – דה, תמלוגים שמקבלים בעבור השמעות בסטרימינג
  2. מפיץ – מי שמפיצים את המוזיקה שלכם לחברות ספוטיפיי, אפל מיוזיק וכל היתר
  3. אגרגטור – מושג קצת מטרנח אבל טכנית האגרגטור הוא מי שפיזית מעבירים את המוזיקה לפלפטופרמות השונות (זה לא תמיד המפיץ)
  4. תמלוגי מאסטר – תמלוגים שמגיעים למי שהם הבעלים של ההקלטה של השיר, מהשמעות לרוב. רוב המפיצים מנהלים בעבור האמן גם את תמלוגי המאסטר מול הפיל או הפדרציה. זה חלק מהחבילה. לרוב.
  5. הפי”ל/פדרציה – אלו אגודות איסוף התמלוגים האחריות על איסוף תמלוגי המאסטר.

בחרו את המפיץ שלכם

לצערנו הרב, אמן לא יכול להפיץ את השירים שלו ישירות לפלטפורמות הסטרימינג. בשביל להפיץ מוזיקה חייבים מתווך, צד ג’ כזה או אחר, לפעמים אפילו כמה בדרך. כאן אמנים רבים נתקעים ומתבלבלים כי יש הרבה מפיצים או לא מספיק מפיצים תלוי את מי שואלים. כל אחד מהמפיצים נותנים שירותים אחרים ויש להם דילים אחרים, הנה כמה מהשחקנים המרכזים בשוק:

  • לייבל – דוגמאות ללייבל אפשר למצוא כמו נענעדיסק, הליקון, קמ”ע, היטרקורדס ועוד. קטנים כגדולים ללייבל יש היכרות עם השוק והרבה כח ייעוץ והכוונה, כמו גם מוצרים נלווים בהנחה כמו לינקטון ושיווק דיגיטלי. בנוסף הם ינהלו בעבורכם את הגבייה והחלוקה של תמלוגים שתקבלו גם מהסטרימינג וגם מהמאסטר (תלוי בחוזה שלכם, לפעמים גם מאקום ועילם/אשכולית). החיסרון – הם צריכים לרצות אותך, יכול להיות שהם לא ירצו – וגם אם ירצו, את תשומת הלב שלהם צריך לדרוש, אלא אם אתם עדן בן זקן. חיסרון נוסף הוא העמלה הגבוהה שהם גובים ביחס למתחרים שלהם.
  • הפצה אינטרנטית – חברות כמו אמיוז ודיסטרוקיד הן הדוגמאות הקלאסיות ולא חסר עוד. זה מבחינתי איזור הדמדומים של ההפצה – מצד אחד, הפצה בממשק דיגיטלי מהיר ונוח – התאמה אישית של הרבה פרמטרים ועוד הטבות. התשלום הוא מראש במנוי שנתי/חודשי (יש גם פלטפורמות חינמיות כמו אמיוז) שזה חיסרון אם אין לכם הכנסה או אם יש לכם הכנסה קטנה מסטרימינג ויתרון אם ההכנסה שלכם גדולה אבל לדעתי החסרונות גוברים על היתרונות כאן: קודם כל, אם משהו משתבש התקשורת היא בד”כ במיילים באנגלית, שאינה שפת האם שלכם, ואם משהו משתבש ואתם זקוקים לעזרה עכשיו אז אפשר להיתקע יום, יומיים לפעמים שבוע לפני שהבעיה נפתרת. רק בשבוע האחרון ראיתי לפחות שלושה שיבושים בחשבונות אמיוז ודיסטרוקיד שהיה קשה לקבל עליהם מענה מיידי. חיסרון נוסף הוא שהם לא מנהלים ומחלקים לכם את תמלוגי המאסטר, ועל מנת לקבל אותם בכל מקרה אתם צריכים להירשם בהפי”ל או הפדרציה או מישהו שמיוצג על ידם.
  • מפיצי משנה – זו אפשרות שקיימת בגלל שהפי”ל קיבלו היתר מהמדינה להפיץ ולשווק דיגיטלית מוזיקה (בין היתר כדי למתן את השוק הפרוץ הזה). מפיצי משנה הם מפיצים שנעזרים בהפי”ל כדי להפיץ את המוזיקה שלהם, גם כאן יש מספר יתרונות וחסרונות: העמלה נמוכה יותר מאשר בלייבלים, הם מנהלים ומחלקים את התמלוגים מהסטרימינג והמאסטר. יתרון משמעותי זה שיש תמיד עם מי לדבר, מישהו שיכול לעזור לך לפתור את הבעיות אם הן צצות. אך מנגד הידע על לב התעשייה, הקשרים והכלים הנלווים יכולים להיות מוגבלים יותר. דוגמאות למפיצים כאלו זה מוזיקן, פטיפון, וכל מי שמיוצג בהפי”ל.
  • גם אתם יכולים להיות מפיצים ישירות בהפי”ל ולחסוך את כל העמלות האלו – אך יש דמי הצטרפות די גבוהים (2000 שקלים)

אחרי החפירה על המפיצים – צריך להכין את הכל להפצה למדיה.

שקלתם את האפשרויות, בחרתם מפיץ, חתמתם על הסכם, יופי, עכשיו צריך להכין את הכל להעלאה!

חשוב חשוב חשוב, אל תעלו את השיר ליוטיוב לפני שהוא עלה בסטרימינג, זה עלול להוריד את הסיכויים שלכם להיכנס לפלייליסט עורכים באפל מיוזיק או ספוטיפיי בהמשך.

איך מכינים את הדברים? זה פשוט, הכל חייב להיות מוכן להעלאה לפחות 14 יום לפני מועד השחרור – תהליך ההפצה הוא תהליך שלוקח זמן, וחשוב לעשות את הדברים בזמן כדי להגדיל את הסיכויים שלכם להגיע לפלייליסט עורכים ואפילו פלייליסטים אלגוריתמים. מה הכוונה בהכל? בדרך כלל אנחנו צריכים להכין:

  • את השיר עצמו אחרי מאסטר בקובץ WAV
  • גרפיקה ריבועית (בדרך כלל ברזולוציה 3000*3000)
  • קובץ מסודר עם מילים לשיר וקרדיטים רלוונטים (מילים, לחן, הפקה לכל הפחות)
  • תזמון מדויק של השיר
  • לינקים לפייסבוק/יוטיוב/אינסגרם שלך

שיתופי פעולה עם ספוטיפיי ואפל מיוזיק

ספוטיפיי ואפל מיוזיק אינן לחלוטין לא נגישות, לפני הפצת השיר בקשו מהמפיץ שלכם להעביר בקשה לשיתוף פעולה עם הפלטפורמה כדי לקדם את השיר, זה יכול להיות פלייליסט מיוחד, קידום מיוחד ברשתות החברתיות, או כל רעיון אחר שיכול לסקרן ולהניע את הפלטפורמות לפעולה. זו אופציה שלרוב מתאפשרת לאמנים גדולים יותר או לריליסים מיוחדים, אבל אם יש לכם רעיון מעניין, לא יזיק לנסות!

פיצ’ ופרה סייב

אחרי ששלחתם את השיר שלכם 14 ימים לפני מועד השחרור, כשבוע לפני היום המיוחל, תיפתח לכם האופציה בעמוד האמן שלכם בספוטיפיי האפשרות לעשות פיצ’ – מה זה פיצ’? זהו הפורמט שמאפשר לכם האמנים להגיש את השיר לעורכים, עם מידע עליכם ועל השיר, כדי שיוכלו לשקול יותר מידע כשהם ניגשים לשמוע את השיר שלכם ולהחליט האם להכניס אותו לפלייליסט שלהם. הפיצ’ חייב להיות רהוט, מדויק, ובאנגלית – כי העורכים לא תמיד דוברי עברית.

אם זה השיר הראשון שלכם, ועדיין אין לכם פרופיל ספוטיפיי לאמנים, אז לא תוכלו לעשות פיצ’ אבל זה לא נורא, בשיר הבא תוכלו.

נקודה חשובה נוספת, היא שאם לא הגשתם פיצ’ שבוע לפני השחרור, השיר לא יוכל להיכנס לפליילסטים אלגוריתמים מיד עם השחרור, ואתם רוצים את האלגוריתם לצידכם אז תשלחו את השיר לפחות שבועיים לפני כדי שיהיה לכם שבוע מראש לעשות את הפיצ’.

אחרי שהגשתם את הפיצ’ לספוטיפיי, עשו לו קופי ואז תשלחו את הפיצ’ ככה למפיץ שלכם, שיוכל להעביר אותו לאפל מיוזיק, לצערנו אי אפשר לעשות פיצ’ ישירות לאפל מיוזיק.

עכשיו בקשו מהמפיץ שלכם לינק לpre-save. עם הלינק הזה המאזין יכול לשמור מראש את השיר, וכאשר ייצא השיר ייכנס אוטומטית לפלייליסטים האלגוריתמים של המאזין ויופיע בדף הבית שלו. ככל שיותר קהל יעשה פרה-סייב לשיר, כך יותר סיכויים שהאלגוריתמים ימליצו על השיר לעוד אנשים והעורכים ישימו לב אליו וישלבו אותו בפלייליסטים עורכים שלהם.

זהו סיימנו, חלק שני ממש כאן

את החלק הראשון של המאמר הזה, נהיה קצת ארוך לא? אם עשיתם את כל הצעדים האלו, אתם מוכנים לשחרר את השיר! מה עושים ברגע שהשיר יצא? זה בפעם הבאה! חלק שני ממש כאן

קורס חדש “אסטרטגיה ושיווק למוזיקאים” בשיתוף וסבסוד משרד הכלכלה והאקדמיה למוזיקה בירושלים נפתח ב19/05/24 ואני מזמין אתכם להשתתף וללמוד על הפצת מוזיקה ושיווקה בצורה מעמיקה ואיכותית – פרטים והרשמה כאן

רוצים להתייעץ איתי על השחרור שלכם? אעזור לכם לתכנן את השחרור שלכם ולבנות תוכנית שחרור לפנים. קבעו איתי פגישת ייעוץ במחיר היכרות

מצאתם טעות במאמר? משהו שלא דייקתי בו? אני תמיד שמח ללמוד עוד ולתקן, כתבו לי snlahav@gmail.com

3 thoughts on “איך להפיץ נכון שיר לסטרימינג (ספוטיפיי & אפל מיוזיק) חלק ראשון

  1. חגי רז says:

    שלום.
    קראתי את מה שכתוב כאן.
    נראה לי מסובך וגדול עלי…
    האם אתה עושה שרות העלאה לסטרימינג?
    אם כן מה המחיר?
    יש לי אלבום שלם לילדים ועוד כמה שירים ומוזיקה אינסטרומנטלית מוכנים.
    בקיצור אם מתאים אשמח לדבר איתך.

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content