עוד על הפקה מוזיקלית חלק שני

בפוסט הקודם התחלתי להניח בסיסים למה אני חושב שהופך עבודה עם מפיק מוזיקלי לנחוצה ויעילה, המשיכו לקרוא כדי להבין יותר לעומק מה מפיק מוזיקלי עושה בעצם, ולמה כדאי לך לעבוד עם מפיק מוזיקלי – ואיתי באופן אישי.

הפקה היא היכולת לקחת רעיון ולהפוך אותו לממשי. במובן של הפקת אירועים – שזה הדימוי הנפוץ שיש על הפקה זה לדעת איך לנהל תקציב, מי הספקים שנכון לעבוד איתם, מי האמנים שנכון להביא, הגברה, הסעדה, עם מי צריך לדבר ומי צריך לעשות מה כדי שהאירוע יקרה על הצד הטוב ביותר.

האנשים הנכונים

בין אם אתם להקה עם חומרים מוכנים לאולפן, ובין אם את/ה זמר/ת יוצר/ת יחידים שמחפשים את האדם הנכון שיפיק לך את השיר, מפיק מוזיקלי יודע לעשות את ההתאמה הכי מדויקת בין מה שהשיר צריך לבין האנשים הנכונים – איזה אולפן הכי נכון להקליט בו את השיר הזה, איזה מיקס מייסטר הכי נכון שיעבוד על המיקס, איזה מאסטר הוא צריך, מי צריך לנגן בשיר הזה, אם צריך להביא נגנים נוספים מחוץ ללהקה, האם בכלל צריך עוד נגנים מחוץ ללהקה – מפיק מוזיקלי איכותי מכיר את השטח, מכיר את התעשייה המקומית ויודע לעשות את החיבורים בין כל מה שהשיר צריך כדי להיות הכי טוב שהוא יכול, לבין האנשים שיעשו אותו לכזה.

דברים ששומעים מכאן לא שומעים משם

אחד היתרונות המשמעותיים ביותר שיש למפיק מוזיקלי הוא שיש לו את האוזן לשמוע את מה שבמקרים רבים מתפספס אם לא יודעים מה לחפש, החל משלב הסקיצה – המפיק יודע לשמוע בתוך חומר הגלם את התוצר המוגמר ויודע גם להביא אותו לשם, וגם בשלבים מתקדמים יותר – תו סורר בפרטיטורה, כלים שמתנגשים בתדרים, תפקידים שלא עובדים נכון בשיר, תדרים סוררים – מיקס, מאסטר וכל העניין המפיק יודע לשמוע את הבעיות שיעלו אחר כך כשאנשים ישמעו את השיר ברדיו/בטלפון/באוזניות ולפתור אותן לפני שנהפכות לבעיות של ממש.

האימרה השנואה עלי “נתקן את זה בפוסט” – לא! נכתוב את זה כמו שצריך, נקליט את זה כמו שצריך, שיהיו לנו כמה שפחות בעיות בסוף, בעיות שלרוב אין מנוס מלתקן ובדרך כלל בהקלטה מחודשת.

מגע אנושי

בעבודה באולפן ובחדר החזרות, אנשים ונגנים זקוקים להכוונה מסוימת וזה לא דבר מביך להודות בו, הצורך להתאים את הביצוע לשיר לא מתחיל ונגמר בכתיבת הסקיצה או במציאת הנגן המתאים, צריך להכווין ולעזור לזמר/לנגנית/לטכנאי להוציא את מיטב המסוגלות שלהם, דרך בניית ביטחון בחלל העבודה, שימוש בטכניקות ותרגילים שיעזרו לנגנים להיכנס לזון ועד להכוונה בשפה מקצועית כך שהנגן/זמר ידע לבצע את התפקיד באופן המדויק ביותר לשיר ועוד.

מפיק מוזיקלי הוא בעצם מתורגמן

מוזיקאים וטכנאים מדברים שפות שונות, ומשתמשים במקרים רבים במושגים מאוד אמביוולנטים כמו “סאונד חם” “סאונד גדול” – וזה יוצר הרבה בלבול כי מה זה לעזלל “סאונד חם” התפקיד של המפיק המוזיקלי הוא לתרגם את הרצונות של הנגנים והיוצרים לכך שהטכנאים באולפן ידעו לבצע את העבודה בצורה הטובה ביותר ולהיפך – סביבת עבודה מתקשרת היא סביבת עבודה טובה!

עד כאן החלק השני של למה צריך מפיק מוזיקלי? החלק השלישי בשבוע הבא!

2 thoughts on “עוד על הפקה מוזיקלית חלק שני

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content