מי יכול לעשות קאבר?

הקלטתם או שאתם מתכוונים להקליט קאבר או עיבוד מחודש לשיר, מה אתם יכולים לעשות במסגרת החוק? מה מותר ומה אסור? אלו שאלות שאני נתקל בהם הרבה ואני מבקש במאמר זה לענות על השאלה, מי יכול לעשות קאבר?

רגע לפני שמתחילים, חשוב מאוד! אני לא עורך דין, כל הנכתב במאמר זה הוא לא עצה משפטית. כל מקרה בענייני זכויות היוצרים הוא עניין של לגופו ואין בכתוב עצה גורפת. בכל שאלה בנושא זכויות יוצרים וקאברים שיש לכם מומלץ להתייעץ עם עורך דין מוסמך לענייני זכויות יוצרים.

למה חוק זכויות היוצרים כל כך מסובך?

קודם כל כדי להבין מה החוק אומר ולא אומר אנחנו צריכים לדעת בעצם למה החוק הוא כפי שהוא. בקצרה ממש המטרה של חוק זכויות היוצרים הוא לאזן בין שני אינטרסים.

  1. האינטרס של האמן – להתפרנס מיצירתו ולעשות יצירות נוספות ללא חשש שיגנבו או יעתיקו את יצירותיו.
  2. האינטרס הציבורי – להשתמש ביצירות קודמות כדי ליצור דברים חדשים, למעשה משחר הקיום האנושי אומנות היא דבר שנבנה יצירה על גבי יצירה וגם חלק מהרפרטואר המודרני שלנו הוא למעשה יצירות שעובדו מחדש.

בקצרה חוק זכויות היוצרים אומר, שכמעט כל שימוש ביצירה קיימת דורש מאיתנו לעשות לפחות אחד משלושה דברים:

לקבל את אישור היוצרים או לעדכן אותם בדבר השימוש

לרכוש רישיון בעבור שימוש ביצירה

לשלם תמלוגים

כמה מושגים שילוו אותנו הלאה

  1. זכות יוצרים – הזכות של אדם על יצירתו להרוויח עליה, לשכפלה, לעבדה ולעשות איתה מה שהוא רוצה. במקרה שלנו מדובר במילים, לחן ועיבוד מוזיקלי. זכויות יוצרים הן של היוצר כברירת מחדל, אלא במקרים מסוימים (שלא ניכנס אליהם היום) או אם היוצר ויתר או מכר את הזכויות.
  2. תמלוגים – תשלום בעבור שימוש ביצירה במדיום מסוים, התמלוגים משולמים לבעלי הזכויות דרך מתווך כמו אקו”ם.
  3. עיבוד מוזיקלי – סידור או ארגון של יצירה הכולל: מקצב, סולם, סגנון, כמות הכלים המנגנים, סוגם ותפקידם. העיבוד מלווה ועוטף את היצירה הקיימת הכוללת את המילים והלחן.
  4. זכות מוסרית – בקצרה זו הזכות הניתנת לכל יוצר על יצירתו ואי אפשר להעביר אותה כמו שניתן להעביר זכות יוצרים. זכות זו אומרת שאין לעשות שימוש כל פעולה פוגענית, סילוף או פגם אחר ביצירה, אשר עלולים לפגוע במידה ניכרת בשמו הטוב של היוצר או בכבודו.
  5. נחלת הכלל – יצירות שכל אדם רשאי לעשות בהן כל שימוש שיחפץ ללא כל מגבלה. יצירות נכנסות אל נחלת הכלל על פי חוקי המדינה שבהן נכתבו, בישראל מדובר ב90 שנים משנת היצירה או 70 שנים ממות היוצר, המוקדם מביניהם.
  6. שימוש הוגן – שימוש מותר על פי חוק ללא צורך בהודעה או תשלום. שימוש הוגן כולל פעילות חינוכית, פארודיה וסאטירה ועוד.
  7. קאבר – הקלטה או ביצוע חדש ליצירה קיימת בעיבוד חדש או קיים כבר.
  8. רישיון שימוש – רישיון הניתן לשימוש ביצירה, לעיבודה מחדש או לכל שימוש אחר. הרישיון ניתן מהיוצר המקורי או מפלטפורמה לרישום ורישיון המכילה את היצירה המקורית בקטלוג שלה.

אז מי יכול לעשות קאבר?

כולם יכולים לעשות קאבר. הדבר שחשוב לי להדגיש שכל אחד ואחת יכולים לעשות קאבר לכל שיר. למעשה אין כמעט מניעה לבצע ביצוע חי של קאבר או להקליט קאבר. ניתן לבצע אותו פומבית, להעלות אותו לסטרימינג, ליוטיוב ולרדיו כל עוד עוקבים אחרי כמה כללים:

העיבוד חייב להיות נאמן ליצירה המקורית – העיבוד חייב לשמור על המילים ו/או הלחן המקוריים כפי שהם ועל מבנה השיר. למעבד אין אישור לבצע שינויים ביצירה למעט שינויים הקשורים בעיבודה.

המעבד חייב להודיע ליוצרים המקוריים על העיבוד החדש דרך מייל ולרשום את היצירה באקו”ם בעיבוד מחודש ליצירה קיימת. המעבד מחוייב להודיע, אך היוצרים אינם מחוייבים להסכים לעיבוד המחודש, במקרה הזה המעבד החדש עדיין רשאי לפרסם את השיר ויירשם כמעבד לביצוע חדש באקו”ם אך לא יקבל את חלקו בתמלוגי זכויות היוצרים. במידה ואישרו, שישו ושימחו.

כמה נקודות נוספות להקלטת קאבר

  1. רישום הביצוע המוקלט באקו”ם (גם אם מדובר בשיר ישראלי וגם אם שיר מחו”ל) ו/או באחת מפלטפורמות רישום שירי קאבר כמו easysong.com (בעיקר רלוונטי למוזיקה מחו”ל אבל לא רק). כדי שתוכלו לקבל את תמלוגי המאסטר מפלטפורמות הסטרימינג השונות. תצטרכו ככל הנראה לשלם כמה דולרים בעבור רישיון.
  2. רישום קרדיט הולם ליוצרים המקוריים כולל עיבוד, ודאגה שהתמלוגים עבור זכויות היוצרים אם ישולמו יגיעו למקום הנכון.
  3. ביוטיוב יש שתי אפשרויות:
    • אם לא ביצעתם רישום אתם תקבלו “copyright claim” ממערכת contentID מה שאומר שכל או חלק משמעותי מהרווחים אם יהיו מהשיר ילכו לאמן המקורי כך שלא צריך לעשות פעולות נוספות. ה”תביעה” לרוב לא משפיעה על הערוץ ואפשרויות המוניטיזציה שלו.
    • במידה ורשמתם את הביצוע באחת מפלטפורמות הרישום ו/או באקו”ם כפי שציינתי למעלה תוכלו לקבל את מלוא או חלק מהרווחים מהשיר אם יהיו ביוטיוב.

לביצוע פומבי חי (הופעה) צריך לרשום הביצוע וההופעה כולה באקו”ם וכמובן לשלם תמלוגים בעבור הביצוע וההופעה כולה.

כמובן שכל יוצר שומר לעצמו את הזכות לאסור שימוש כזה או אחר ביצירה שלו (על פי זכות מוסרית) כך שתמיד טוב לבקש ולקבל את אישור היוצרים/היורשים/המייצגים לפני שיוצאים לדרך.

איך מבקשים את אישור היוצרים או היורשים? שולחים מייל לאקו”ם למחלקת החברים members@acum.org.il ומבקשים את פרטי הקשר של היוצרים ביצירה, תוך כמה ימים כתובת המייל שלהם אצלכם.

מתי מבצעים או מקליטים קאבר בעיבוד שכבר קיים?

ישנם מקרים בהם נרצה להשתמש בעיבוד שכבר קיים והיה לי חשוב לגעת בזה בנקודה במאמר הזה. כמובן שישנם מקרים נוספים ובעולם זכויות היוצרים כל מקרה הוא לגופו, הנה שתי דוגמאות שיהיו רלוונטיות לדעתי לרוב הקוראים.

אם אתם מופיעים עם קאבר, לא תמיד יש לכם הסבלנות או היכולת להתעסק בבירוקרטיה שכרוכה ברישום עיבוד חדש באקו”ם ולהתעסק עם אישורי היוצרים שבמקרים רבים לא מספקים אותם בלאו הכי. החוק מאפשר לעשות ביצוע פומבי לשיר עם ביצוע רשום. כל מה שצריך לעשות זה בזמן הדיווח לאקום על ההופעה לשים בסט ליסט את השיר באחד מהעיבודים הרשומים ולעלות להופיע. כמובן שאפשרות זו דורשת תשלום תמלוגים כחוק, אבל אנחנו בעד לתת לאומנים את מה שמגיע להם בעבור היצירה שעשו.

מקרה נוסף בו תרצו להקליט מחדש עיבוד רשום הוא בעולם המוזיקה לסרטים או לתוכן וידאו. זה עולם מסובך ומסורבל גם ככה, ולא אכנס לפרטי הפרטים שלו. מה שאתם צריכים לדעת הוא שיש עמלות סינכרון למוזיקה בעבור זכויות היוצרים כמו גם על ההקלטה עצמה (מה שנקרא מאסטר), במקרים רבים יהיה זול יותר להקליט מחדש ביצוע ולשלם רק את עמלת הסינכרון של זכויות היוצרים מאשר לשלם בנוסף גם את העמלה בעבור המאסטר. במקרה הזה צריך לעקוב אחרי ההוראות שכתובות להקלטת קאבר.

מתי אני צריך אישור מפורש לביצוע או הקלטה?

ישנם מספר שימושים שדורשים אישור מפורש של היוצרים המקוריים של היצירה, לא אגע בכולם. אלו שלושה שימושים נפוצים שדורשים אישור מפורש של היוצרים לשימוש ביצירה שלהם:

  1. כל שינוי במבנה היצירה, במילים או בלחן. כך לדוגמה עיבוד שכתבתי לשיר פגישה לאין קץ עשה שינוי בשני משפטים מוזיקלים בשיר (נקודות בונוס למי שמגלה אילו, כתבו בתגובות למטה) ועל כן נדרשתי לבקש ולקבל את אישורה של ללי שמר, בתה של נעמי שמר המלחינה של השיר על מנת לפרסמו. חשוב להגיד ששינוי במילים דורש את אישור כותב המילים ושינוי בלחן את אישור המלחין, לא תמיד הם אחד.
  2. הטמעה – מלודיה הלקוחה משיר אחד ומנוגנת בשיר אחר מצריכה את אישור היוצרים המקוריים של היצירה, כנ”ל לגבי שימוש במילים מתוך יצירה אחת ביצירה אחרת – מדובר בשינוי מהותי ביצירה ובהקשר שלה ועל כן נדרש אישור, תשלום תמלוגים לפי בקשת היוצר המקורי ולעיתים גם תשלום בעבור רישיון שימוש.
  3. בשונה מהטמעה סימפול לוקח חלק מוקלט של שיר אחד או יותר ומטמיעה את ההקלטה עצמה בתוך שיר אחר. פעולה זו מצריכה את אישור היוצרים המקוריים, תלוי בסמפל עצמו, באורכו ובתוכן שלו ייתכן שתצטרכו לקבל את אישור היוצר כמו גם אישור בעלי המאסטר. בישראל קל יותר לקבל את אישור היוצרים, אם אתם עוסקים בסימפול מחו”ל אני ממליץ להשתמש בפלטפורמה לרישיונות סימפול יעודיים כמו tracklib המציעים רישיונות שימוש למליוני סאמפלים מכל הסוגים.

אם יש ספק אין ספק

אם אתם לא בטוחים מה לעשות, תמיד טוב פשוט לבקש את האישור, במקרה הכי גרוע יאמרו לכם לא ותמשיכו הלאה. עדיף לבקש את האישור לפני העבודה כדי שלא תעבדו סתם. ואם אתם לא בטוחים עדיין, תתייעצו עורך דין – גם אם זה יעלה לכם כמה שקלים.

אני מקווה שמאמר זה שפך אור על אחת הסוגיות היותר מורכבות בעולם זכויות היוצרים. לכל שאלה וליווי אסטרטגי צרו קשר וניצור לכם תהליך ליווי תפור למידותיכם.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content