איך להפיץ נכון שיר לסטרימינג (ספוטיפיי & אפל מיוזיק) חלק ראשון

הקלטתי שיר, אלבום, אי פי ועכשיו הגיע הזמן לשחרר אותו למדיה. ספוטיפיי, אפל מיוזיק, דיזר ועוד עשרות פלטפורמות ישמחו לקבל את השירים שלך. אבל איך מגיעים אליהם? ואיך הכי נכון להגיע אליהם? על כל אלו ננסה לענות ביחד במאמר הבא.

קודם כל, הכי חשוב זה לבנות תוכנית

חשוב להגדיר לעצמכם יעדים ומטרות ריאליות לשיר שלך, לדעת בדיוק מי קהל היעד ולאיזה פלייליסט הייתם שואפים להגיע. קחו בחשבון גם שזה לוקח זמן ותאמו עם עצמכם ציפיות בנוגע לשחרור, לא כל שיר יכול להגיע לפלייליסט עורכים בסטרימינג, אבל עם מספר פעולות פשוטות תוכלו להעלות את הסיכויים שלכם להגיע לשם.

כמה מושגי יסוד שחשוב לדעת

  1. תמלוגי סטרימינג – דה, תמלוגים שמקבלים בעבור השמעות בסטרימינג
  2. מפיץ – מי שמפיצים את המוזיקה שלכם לחברות ספוטיפיי, אפל מיוזיק וכל היתר
  3. אגרגטור – מושג קצת מטרנח אבל טכנית האגרגטור הוא מי שפיזית מעבירים את המוזיקה לפלפטופרמות השונות (זה לא תמיד המפיץ)
  4. תמלוגי מאסטר – תמלוגים שמגיעים למי שהם הבעלים של ההקלטה של השיר, מהשמעות לרוב. רוב המפיצים מנהלים בעבור האמן גם את תמלוגי המאסטר מול הפיל או הפדרציה. זה חלק מהחבילה. לרוב.
  5. הפי"ל/פדרציה – אלו אגודות איסוף התמלוגים האחריות על איסוף תמלוגי המאסטר.

בחרו את המפיץ שלכם

לצערנו הרב, אמן לא יכול להפיץ את השירים שלו ישירות לפלטפורמות הסטרימינג. בשביל להפיץ מוזיקה חייבים מתווך, צד ג' כזה או אחר, לפעמים אפילו כמה בדרך. כאן אמנים רבים נתקעים ומתבלבלים כי יש הרבה מפיצים או לא מספיק מפיצים תלוי את מי שואלים. כל אחד מהמפיצים נותנים שירותים אחרים ויש להם דילים אחרים, הנה כמה מהשחקנים המרכזים בשוק:

  • חברות תקליטים כמו נענע-דיסק, NMC והליקון – מספקות שירותי הפצה לאמנים שלהם. הבעיה היא להתקבל אליהם, היתרונות בעבודה איתם היא שבמידה והצלחתם לעבור את המסננת שלהם, בתיאוריה, הם עומדים מאחורי האמנים שלהם ועוזרים לדחוף אותם קדימה גם בפלטפורמות הסטרמינג. הן כן לוקחות בדרך כלל אחוזים גבוהים יותר.
  • חברות תקליטים עצמאיות, כוללות חברות כמו קמע, היט רקורדס, רעש רקורדס ועוד רבות, הן חברות תקליטים קטנות יותר המסתמכות על כמות גדולה יותר של אמנים, סף הכניסה אליהם יותר נמוך, אך גם כמות התמיכה המתקבלת מהן נמוך יותר.
  • שירותים בתשלום ישיר – בניגוד ליתר המפיצות, ישנן מפיצות כמו דיסטרוקיד שמספקות שירותים בתמורה לתשלום ישיר, כל התמלוגים אם ישנן חוזרים אליכם, אך מנגד כן ישנו תשלום שנתי בעבור השירות הניתן, חסרון נוסף הוא שדיסטרוקיד רק מנהל בעבורך את תמלוגי הסטרימינג אך לא את תמלוגי המאסטר עצמם מול הפיל או הפדרציה.
  • הפי"ל עצמם – אם יש לכם מספיק שירים בחוץ, אתם יכולים להירשם ישירות ולהיות מיוצגים בהפי"ל וכך לחסוך לעצמכם הרבה עמלות תיווך נוספות – חיסרון, יש דמי רישום די גבוהים אך חד פעמיים. הם מספקים תמיכה טכנית מאוד גבוהה בהעלאה ותפעול של הפלטפורמות, אך לא בקידום.
  • אממ"י – אם אתם ירושלמים, אתם יכולים להפיץ את המוזיקה שלכם עם אממ"י קהילת המוזיקאים והמוזיקאיות בירושלים, עם עמלה יחסית נמוכה ועם הרבה יחס חם ואוהב.

אחרי החפירה על המפיצים – צריך להכין את הכל להפצה למדיה.

שקלתם את האפשרויות, בחרתם מפיץ, חתמתם על הסכם, יופי, עכשיו צריך להכין את הכל להעלאה!

חשוב חשוב חשוב, אל תעלו את השיר ליוטיוב לפני שהוא עלה בסטרימינג, זה עלול להוריד את הסיכויים שלכם להיכנס לפלייליסט עורכים באפל מיוזיק או ספוטיפיי בהמשך.

איך מכינים את הדברים? זה פשוט, הכל חייב להיות מוכן להעלאה כ14 יום לפני מועד השחרור – תהליך ההפצה הוא תהליך שלוקח זמן, וחשוב לעשות את הדברים בזמן כדי להגדיל את הסיכויים שלכם להגיע לפלייליסט עורכים. מה הכוונה בהכל? בדרך כלל אנחנו צריכים להכין:

  • את השיר עצמו אחרי מאסטר בקובץ WAV
  • גרפיקה ריבועית (בדרך כלל ברזולוציה 3000*3000)
  • קובץ מסודר עם מילים לשיר וקרדיטים רלוונטים (מילים, לחן, הפקה לכל הפחות)
  • תזמון מדויק של השיר
  • לינקים לפייסבוק/יוטיוב/אינסגרם שלך

שיתופי פעולה עם ספוטיפיי ואפל מיוזיק

ספוטיפיי ואפל מיוזיק אינן לחלוטין לא נגישות, לפני הפצת השיר בקשו מהמפיץ שלכם להעביר בקשה לשיתוף פעולה עם הפלטפורמה כדי לקדם את השיר, זה יכול להיות פלייליסט מיוחד, קידום מיוחד ברשתות החברתיות, או כל רעיון אחר שיכול לסקרן ולהניע את הפלטפורמות לפעולה.

פיצ' ופרה סייב

אחרי ששלחתם את השיר שלכם 14 ימים לפני מועד השחרור, כשבוע לפני היום המיוחל, תיפתח לכם האופציה בעמוד האמן שלכם בספוטיפיי האפשרות לעשות פיצ' – מה זה פיצ'? זהו הפורמט שמאפשר לכם האמנים להגיש את השיר לעורכים, עם מידע עליכם ועל השיר, כדי שיוכלו לשקול יותר מידע כשהם ניגשים לשמוע את השיר שלכם ולהחליט האם להכניס אותו לפלייליסט שלהם. הפיצ' חייב להיות רהוט, מדויק, ובאנגלית – כי העורכים לא תמיד דוברי עברית.

אם זה השיר הראשון שלכם, ועדיין אין לכם פרופיל ספוטיפיי לאמנים, אז לא תוכלו לעשות פיצ' אבל זה לא נורא, בשיר הבא תוכלו.

אחרי שהגשתם את הפיצ' לספוטיפיי, עשו לו קופי ואז תשלחו את הפיצ' ככה למפיץ שלכם, שיוכל להעביר אותו לאפל מיוזיק, לצערנו אי אפשר לעשות פיצ' ישירות לאפל מיוזיק.

עכשיו בקשו מהמפיץ שלכם לינק לpre-save. עם הלינק הזה המאזין יכול לשמור מראש את השיר, וכאשר ייצא השיר ייכנס אוטומטית לפלייליסטים האלגוריתמים של המאזין ויופיע בדף הבית שלו. ככל שיותר קהל יעשה פרה-סייב לשיר, כך יותר סיכויים שהאלגוריתמים ימליצו על השיר לעוד אנשים והעורכים ישימו לב אליו וישלבו אותו בפלייליסטים עורכים שלהם.

זהו סיימנו, חלק שני ממש כאן

את החלק הראשון של המאמר הזה, נהיה קצת ארוך לא? אם עשיתם את כל הצעדים האלו, אתם מוכנים לשחרר את השיר! מה עושים ברגע שהשיר יצא? זה בפעם הבאה! חלק שני ממש כאן

רוצים להתייעץ איתי על השחרור שלכם? אעזור לכם לתכנן את השחרור שלכם ולבנות תוכנית שחרור לפנים. קבעו איתי פגישת ייעוץ במחיר היכרות

מצאתם טעות במאמר? משהו שלא דייקתי בו? אני תמיד שמח ללמוד עוד ולתקן, כתבו לי snlahav@gmail.com

2 thoughts on “איך להפיץ נכון שיר לסטרימינג (ספוטיפיי & אפל מיוזיק) חלק ראשון

  1. חגי רז says:

    שלום.
    קראתי את מה שכתוב כאן.
    נראה לי מסובך וגדול עלי…
    האם אתה עושה שרות העלאה לסטרימינג?
    אם כן מה המחיר?
    יש לי אלבום שלם לילדים ועוד כמה שירים ומוזיקה אינסטרומנטלית מוכנים.
    בקיצור אם מתאים אשמח לדבר איתך.

    הגב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר.