מפעם לפעם אני נתקל במוזיקאי או מוזיקאית שאומרים לי שהעיסוק בקולות קוראים הוא מוגזם וחסר פרופורציות ביחס לתמורה הפוטנציאלית שסביר שלא תינתן. וזה אמנם נכון שהסיכויים לקבל מענק כזה או אחר הוא תמיד קטן באופן יחסי לסכום המענק, משום שיש יותר עניין ויותר מגישים. אבל, יש שתי סיבות שבגללן לדעתי שווה לעבוד לאורך השנה עם המחשבה על קולות קוראים. אחרי שתשתכנעו למה כדאי להגיש קול קורא, אני ממליץ לכם ללכת לקרוא את המאמר שלי בנושא איך להגיש קול קורא
זו לא זכיה בלוטו
הגשות וקולות קוראים הם לא עניין של מזל, הם עניין של הבנה עמוקה של המשימה הנדרשת והחצנה של הכישרונות שלכם. כמובן שיש גם עניין הסתברותי, אבל כל צעד פעיל שאתם עושים כדי לשפר את עצמכם, את המוזיקה שלכם ואת האופן שבו אתם כותבים על השניים משפר את הסיכוי שלכם לזכות בסכומי כסף לא מבוטלים.
ניתן לגשת בביטול ובזלזול לקולות קוראים, אבל האמת הפשוטה היא שהיום מצב תעשיית המוזיקה גרוע גם ככה וקשה מאוד למצוא מקורות מימון לפעילות שלכם ויחס ההשקעה לתוצר הוא גבוה מאוד, גם אם תקבלו את המענק וכן, גם אם לא קיבלתם את המענק.
קול קורא הוא רק קצה הקרחון
הגשת הקול הקורא היא רק צעד אחד בשורה של צעדים ארוכים וקטנים שאין לאף אחד הפריווילגיה שלא לעשות. אמנם מוזיקאים ואומנים בכללי פחות טובים בעבודה מהסוג הזה, אך זה לא אומר שהיא אינה נחוצה.
כפי שתראו במאמרי איך להגיש קול קורא נכון, העבודה על הקול הקורא לא מתחילה ולא נגמרת בכתיבתו, ישנם דברים שאתם צריכים שיהיו לכם תמיד בארסנל ותמיד זמינים למה שלא צריך. בין היתר, קורות חיים מקצועיים, מאגרי מידע עדכניים כולל ספקים ועלויות משוערות, קומוניקטים וכיוב’. היערכות לקראת קול קורא כזה או אחר היא רק הדובדבן שבקצפת המוכנות שלכם לכל תרחיש.
בשורה התחתונה, במובן השטחי, להיות מוכן להגשת קול קורא מורידה באופן משמעותי את כמות הזמן שיש לכם לעבוד על כל קול קורא באופן ספציפי.
כתיבה שיווקית
אחד הכישורים הכי חשובים בעולם שלנו זה כתיבה שיווקית, כלומר כתיבה באופן שתתן למאזינים הפוטנציאלים שלנו את הדחף והסקרנות לשמוע מה קורה בתוך הקישור. זהו כישור חשוב מאין כמוהו ואנחנו פשוט לא מספיק טובים בזה ולא תמיד יש לנו הזדמנויות לתרגל כתיבה שכזו בקנה מידה גדול, הנה ההזדמנות לתרגל וגם לקבל משוב על התרגול הזה – בנוסף לשאלה אם קיבלתם או לא קיבלתם את המענק, יש לכם אפשרות לבקש משוב למה לא קיבלתם ולהשתפר לפעמים הבאות.
התמקדות בעיקר ולא בתפל
כתיבה של קול קורא מאלצת אותך להכיר במציאות, שישנו סכום מוגבל של כסף שתוכל לקבל ולהשקיע בפרויקט המסויים הזה, זה משהו שברמה מסוימת כולנו מודעים אליו כי אנחנו פשוט חיים במציאות עם הרבה מגבלות. אבל כאן זה פשוט בפרצוף שלך, וזה מכריח אותך להבין על מה אי אפשר לותר והוא חלק מהותי מהפרויקט, מה אפשר להביא בברטר ומה יכול וצריך לרדת. גם זה כישור שאנחנו לא מאוד טובים בו, כי אנחנו פשוט רואים חזון ולא נותנים למציאות להפריע לנו בו, שגם זה דבר חשוב ולא היינו אומנים אלמלא החזון הזה, אבל המפגש הזה עם המציאות והמגבלות הוא מה שהופך אותו לייחודי ומעניין.
בירוקרטיה!
אנחנו במיוחד לא טובים בבירוקרטיה. אבל מה שלא מבינים על בירוקרטיה שזה שריר שככל שנתרגל יותר ונבין יותר את הראש של הפקידים שכותבים את האותיות הקטנות, ככה אנחנו נהיה יותר טובים בזה, מהירים יותר ולא ניפול על טעויות קטנות. אין הרבה מה להרחיב על זה, מתקדמים.
תוכניות עבודה תקופתיות ועמידה בהן
אחת הביקורות שאני מקבל היא שאני מכין אנשים חודשים מראש להגשות וקולות קוראים, והתשובה הפשוטה היא, כן ודאי! בנו את הלו”ז השנתי שלכם סביב הגשות. תבנו לוח זמנים שנתי, יש לכם אחד כזה? אתם יודעים מה קורה בינואר הקרוב? במאי? אתם מתכננים את ההופעות וההפקות שלכם לפי לוח זמנים שנתי?
אם התשובה היא כן, אז כל הכבוד תמשיכו ככה. אם התשובה היא לא, אז אתם בבעיה כי אי אפשר לעבוד בצורה נכונה, בלי קשר לקול קורא, בלי לכל הפחות מסגרת שנתית, מה האירועים החשובים בשנה, למה מצפים, מתי יש הפוגות ומתי ההכנסה הכי גבוהה ואיך מכניסים אותה.
כן יש משמעות ללהתכונן מראש, לדעת מה קורה מתי, ולתכנן גם תוכנית עבודה שתצא לפועל בעוד חצי שנה במידה ויתקבל המענק, לתכנן גם איך להוציא את התוכנית לפועל גם בלי המענק.
מאגרי מידע ועלויות
אחת השאלות שחוזרות בכל הגשה מחדש היא “איך אני יודע כמה עולה X?”. והתשובה היא פשוטה, צריך להוציא הצעות מחיר מהאנשים שאתם מעוניינים לעבוד איתם. אינפלציה, אנשים משפרים עמדות ויכולות, משתפרים ומתחלפים, קול קורא היא הזדמנות טובה לרענן את מאגר הספקים שלכם, ליצור רשימה של מוצרים שאתם זקוקים להם, כמה הם עולים ומי מספק אותם.
זה בהחלט גם ישמש אתכם לדעת כמה עולה ההפקה הבאה שלכם, או כל דבר שתצטרכו בהמשך.
לתכנן שני צעדים קדימה
זה אולי הדבר שהכי חשוב לי שתקחו מהמאמר הזה, שתדעו לתכנן שני צעדים קדימה, הפעם זה קול קורא, בפעם הבאה זה אלבום משולב מופע, ובפעם הבאה זה קידום של סינגל. גם זה שריר שצריך להפעיל לעיתים תדירות כדי שלא יתעייף ויתנוון, כדי שתוכלו ליזום ולא רק להגיב או לפעול מהבטן, לתכנן ולחשוב על האפשרויות מראש והכי חשוב, לעבוד נכון.