איך להגיע מוכן/ה לאולפן

אחד הקשיים היותר משמעותיים שאני מזהה אצל זמרים יוצרים ונגנים מבצעים, זה המעבר בין הבמה או חדר החזרות לאולפן ההקלטה, המעבר הזה הוא קשה ולא טבעי משום שהעבודה באולפן שונה מאוד מחדר החזרות, במיוחד אם מקליטים ערוצים ולא להקה חיה – היא קשורה לבעלי מקצוע שנוגעים במכשירים מוזרים ואנשים שמדברים בתדרים ומספרים. אז כדי לא ללכת לאיבוד בחוויה האולפנית, הכנתי את המדריך הקצר הזה – איך להגיע מוכן/ה לאולפן!

לפני שנתחיל, מוזמנים ליצור קשר ולקבוע כבר פגישת ייעוץ והפקה

קודם כל, תבואו עם הרבה סבלנות

אל תקבעו דברים מיד לסוף ההקלטות – סשן באולפן לוקח זמן, את/ה לא יודע/ת בדיוק כמה זמן ייקח להוריד את הטייק המושלם, אולי בפעם הראשונה, אולי אחרי שעה. אבל זה לא משהו שאפשר לצפות אותו, לנגנים וזמרים לוקח זמן להתחמם ולהגיע לרמת ביצוע – כמו בספורט. בנוסף אולפנים מצויידים בהרבה תוכנות ומכשירים פיזיים – יתכנו בעיות טכניות וגם זה לוקח זמן לפתור אותן.

חזרתיות

צפה/י פגיעה, את/ה הולך/ת לחזור על אותה שורה או אותו הריפ כמה וכמה וכמה פעמים, וכל פעם את/ה נדרשים להגיע להקלטה עם אותם האנרגיות – זה קשה! גם לנגנים מנוסים וגם לזמרות מקצועיות. תגיע/י עם הידיעה שזה מה שמצפה לך בסשן, לחזור על אותו משפט עשר פעמים – אפשר להיערך לזה בבית בתרגול אישי לפני שמגיעים לאולפן, כך תהיה/י מתורגל/ת בכך.

הקבלה טובה לאופן התרגול שהייתי רוצה שתעשה/י בבית – מגיע מעולם הג’אגלינג. פעם עברתי סדנה של ג’אגלינג, ובמשך רבע השעה הראשונה של הסדנה כל מה שעשינו היה להפיל ולהרים את הכדור – כדי לתרגל ולא להתייאש מהכדור שיפול עוד פעמים רבות בהמשך.

הטכנאי הוא לא קוסם

אבל הוא קרוב לזה. ברצינות רגע, הטכנאי לא יכול במהלך סשן ההקלטות גם להקליט, גם לערוך, גם למקסס ושבסוף היום הכל ישמע קומפלט בבגט לרדיו – הטכנאי עבד עם מאות ואף אלפי הרכבים ויוצרים ויודע איך לעשות את העבודה שלו – תנו לו מרחב לנשום, בסוף השיר ישמע כמו שרציתם – מבטיח.

שימו מבטחכם במפיק

אל תגיעו לבד לאולפן, תביאו איתכם מפיק – מישהו חיצוני שינהל את היום, שידע לתווך בינך לבין הטכנאי, שיתן את האוזן שהדברים יוצאים כמו שאת/ה מצפים שיצאו, שידע להתקשר לנגנים שאמורים להגיע ולודא שמגיעים בזמן, שיוריד מכם את הלחץ של ההפקה – כדי שתוכלו להתמקד ביצירה. כמו שאמרתי בסעיף הקודם – הטכנאי הוא לא קוסם ולא מתפקידו הפעם להפיק.

איך להיות בפלואו בסביבת עבודה שנקטעת

כמו שכתבתי, יש הרבה דברים שיכולים לקטוע את הפלואו במרחב העבודה באולפן, בין אם זה טייק לא טוב, תקלה טכנית, נגן שמאחר ועוד אלף סיבות, וחשוב בתור יוצר או נגן לשמור על אנרגיות כדי לא להתיש את עצמך ולהגיע לרגע ההקלטה עייף וכבד.

חימום – מתי שצריך

אל תתחממו סתם, ואל תתחממו מול המיקרופון – גם אם זה השיר שלך ואת/ה היוצר שלו, את/ה לא חייב להיות בכל רגע נתון, בקש מהמפיק שלך שיאמר לך חצי שעה לפני שמתחילים להקליט אותך, ולכי הצידה להתחמם לפני ההקלטה.

תנוח/י

את/ה לא חייב/ת להיות נוכח/ת בכל רגע ורגע של הקלטה, תאם/י איתם ציפיות מראש והכי חשוב סמוך על האנשים שאת/ה עובד איתם ותן להם את המושכות, הם יודעים מה הם עושים, ולך/י תנוח/י מעט בין לבין – זה מותר ואף רצוי!

ראש פתוח לביקורת

אין דבר שחוסם יצירתיות ופלואו יותר מביקורת שלא נלקחת טוב, כן חשוב לדעת איך לתת ביקורת – אבל חשוב יותר לדעת איך לקבל אותה, קבלו את ההערות באהבה – הן שם כדי שהשיר שלך יצא הכי טוב!

אל תהיו קשים עם היצירה

אנחנו נוהגים להיות מאוד קשים עם יצירה מוקלטת, היא מדגישה הרבה דברים שבד”כ בהופעה או ביום יום אנחנו לא שמים לב אליהם, זה בסדר שזה לא מושלם, זה הטאצ’ שלכם, אין צורך להקליט 10 טייקים אחרי שכבר יש לכם טייק טוב ביד.

אל תתקנו בפוסט

המשפט השנוא על טכנאים ומפיקים “נתקן את זה בפוסט” – לא יצא טוב? תקליטו עוד טייק, תקליטו רק את התווים שהתפקששו – לתקן בפוסט מבטיח כאב ראש הדדי לטכנאי ולך.

כיבוד קל ושתייה

כן, אל תכניסו אוכל ושתייה לאולפן, אך למרות זאת, חשוב שיהיה פינה בחוץ עם כיבוד ומשקאות, זה מרומם את האווירה ומאפשר וייב טוב ליצירה. מיטיבי לכת יביאו פירות וחטיפים בריאים במקום עבדי ותפוצ’יפס.

כמה בקטנה

  • זמרים/ות מעשנים/ות – אל תעשנו 3 ימים לפני הסשן
  • לשתות תה פושר עם דבש 3 פעמים ביום 3 ימים לפני הסשן
  • goes without saying – אבל לפעמים חשוב להדגיש, תתאמנו בבית לפני, גם אם אתם יודעים פיקס את הקטע, וגם אם אתם קוראים תווים במהירות שיא, תשמעו את הסקיצה כמה פעמים לפני שמגיעים לאולפן, תתאמנו עליו עוד פעם.

זהו להפעם, יש לכם עוד טיפים מוצלחים? כתבו לי בתגובות!

מוזמנים לעיין ביתר הפוסטים שלי ממש כאן

רוצים לקבוע פגישת ייעוץ והפקה? צרו קשר!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Skip to content